Zítra, v neděli, máte poslední šanci k prohlédnutí
letošního ženevského autosalonu.
Určitě to znáte. Rádi byste se podívali na některou význačnou
evropskou výstavu či autosalon, ale děsí vás představa
kolik tou cestou strávíte času. Pakliže není akce
někde kousek za hranicemi, čekají vás hodiny na přetížených
evropských silnicích, v lepším
případě letadlo, další cesty do hotelu, z hotelu na výstaviště.
Prostě samé přemísťováni. Poprvé úžasné, popáté normální
a po dvacáté většinou otravné.
Nová "čtyřstovka" opouští dráhu 24 pražského
letiště Ruzyně
|
V nové
"čtyřstovce" jsou velmi pohodlné kožené
sedačky a celý interier působí velmi útulně. |
Cestu můžete v některých případech výrazně zkrátit.
A právě takovým místem je například ženevský autosalon.
Ten je v podstatě na letišti, respektive za silnicí.
Jakmile pojmete tento nápad, zdaleka ještě není vyhráno.
Druhou poměrně důležitou podmínkou je fakt, že ve správnou
dobu tam i zpět musí letět
nějaké letadlo. A to zas není tak samozřejmé. Do Ženevy
sice z Prahy létá několik leteckých společností,
jediná však dvakrát denně. Flybaboo má na této
trase první a také
poslední spojení. Odlet z Prahy 9:50 přílet do Ženevy
11:35. Odlet z Ženevy 17:15 přílet do Prahy v 19:00. No
mohlo to být o trochu delší, ale jdu do
toho.
Flybaboo v pohodě a neformálně
Poslední rok mám neuvěřitelné štěstí na lety s úplně
novými letadly. Pominu-li červnový předávací let B 737-700
ze Seattlu do Bratislavy, tak během posledního roku jsem letěl
například s dvanáct dní starým letadlem dokonce i dvoudenním.
Byly to ale Boeingy
a Airbusy. V „třídenním
vrtuláku“ jsem ještě nikdy neseděl.
Ne nezastavila se nám levá vrtule. Pouze jsme na okamžik
"zastavili" čas, aby byla lépe vidět. Okolí Ženevy
s Alpami a krásnými jezery.
První Dash 8 série
400 patří mezi novou generaci turbovrtulových letounů, které
se od tryskových letounů liší podstatně méně než tomu
bylo dříve. Je neuvěřitelné jak může vývojem
tentýž typ změnit své vlastnosti. Nová čtyřstovka
je relativně neuvěřitelně
Ne, to nejvýraznější na snímku není letiště, jak
by se na první pohled mohlo zdát, ale budovy ženevského
autosalonu.
tichá subjektivně vyniká výrazným
přebytkem výkonu při vzletu a je, jak již bylo řečeno jedním
z mála současným turbovrtulových regionálních strojů,
které se komfortem výrazně blíží letadlům proudovým. Díky výrazně nižší letové
výšce než u tryskových letadel
se pak na
palubě můžete cítit jako při práci s Google Earth. Vše
je jak na dlani.
Flybaboo je pozoruhodné hned z několika důvodů. Přestože
zatím vlastní pouze tři letadla a ceny má velmi zajímavé,
není to rozhodně žádná „nízkonákladovka“. Nejenže tu dostanete
zdarma kávu, čaj, či nealkoholické nápoje, ale také jídlo
a to ne ledajaké. Flybaboo spolupracuje s prestižní ženevskou
pizzerií, která dodává na palubu vybrané delikatesy. Zdá
se vám to samozřejmé? Zdaleka tomu tak není. Jenom pro srovnání.
Stejným typem jsem cestoval naposledy se společností SAS
minulý rok z Prahy do Kodaně. Rozdíl až neuvěřitelný.
Na mém letu mezi Prahou a Kodaní byly například oboustranně
neskutečně špinavá okna, která neprokoukla ani po
Nejnápadnější
na novém letounu Flybaboo Dash 8 serie 400 je především nová
šestilistá vrtule, která pomáhá nejen lépe optimalizovat výkon
motorů, ale také zajišťuje podstatně tišší provoz a
minimalizuje vibrace.
několikaminutovém
drhnutí palubními ubrousky. Neuchvátil mě ani upjatý a
neosobní palubní personál. Nehovoře o tom, že v tradiční
letecké společnosti jakou SAS bezesporu
je, bych automaticky
očekával základní bezplatný servis, tedy alespoň
nealkoholické nápoje a minimální občerstvení. Zvláště při
cenách zpáteční
letenky od 4 160 Kč do 16 720 Kč, jak nás
informovala pracovnice SAS. U této společnosti
se však vše platí, včetně bagety či minerálky.
Nekoupíte-li si ovšem specielní letenku v business
class, která stojí ovšem kolem 25 000 Kč.
Po zimní Evropě v saku
|
Na zpáteční cestě
nás v premiéře doprovázela i česky hovořící letuška
Helena |
Musím se přiznat, že ač jsem toho nacestoval v životě
již dost, ještě nikdy jsem se počátkem března nevydal na
cesty pouze v tričku a saku. Ostatně toto je další výhoda
popisované cesty. Žádná zavazadla navíc, v mém případě
pouze fotoaparáty a to je vše. Výhody asi netřeba zdůrazňovat.
Nic není potřeba během cesty ukládat. Prostě
je to tak, jako byste byli pár kilometrů od domu a na parkovišti
měli auto. Je to velmi pohodlné a příjemné.
Zatímco jsem měl z počátku
pocit, že vše budu stíhat s malou časovou
rezervou, ukázalo se, že stačí vše naplánovat
a i pět hodin na autosalonu pak může být zcela dostačující
doba. Dokonce jsem ve finále zjistil, že
poslední půlhodinu nemám vlastně již skoro co dělat.
Také v letadle na cestě zpět nás čekalo
příjemné překvapení v podobě premiéry.
Flybaboo poprvé na tento let nasadily česky hovořící
stevardku, která kromě zde samozřejmé francouzštiny a
klasické angličtiny zpříjemňovala let cestujícím Čechům.
I to je velmi sympatická drobnost,
která jenom dokresluje jedno ze čtyř hodnotových kritérií
společnosti .“Detaily dělají rozdíl a vytvářejí
hodnoty“.
Posádka si velmi pochvaluje novou "čtyřstovku".
Ta je nejen podstatně tišší, má větší kapacitu, ale také
podstatně modernější ovládání stroje pomocí velkoplošných
sdružených displejů.
Mladí top manageři –nový pohled
Asi to nebude náhoda, ale stále více se ukazuje, že
relativně velmi mladí šéfové se špičkovým vzděláním
jsou ti, kteří přinášejí do letectví nové impulzy a
nastiňují nové cesty, Například generální ředitel velmi
úspěšné středoevropské letecké společnosti Sky Europe
Chris Mandel je 33 letý. Také Managing Director Flybaboo Julian
Cook
je stejně starý a jeho
managment je
na tom obdobně. A netradiční myšlení a nové cesty jsou
patrné nejen na palubě letadla, ale i na dynamice
růstu.
Na Flybaboo jsou
kromě servisu velmi zajímavé i
destinace, a
také plánované nákupy nových letadel. Vedle dvou nových
Dash 8 série 400
by to měly být v blízké době i hypermoderní
regionální sto
šestimístné
Embraery 190 s doletem 4200 km. Tento proudový stroj je
celosvětově považován za jeden z nejlepších regionálních
letounů na světě. I
když se může zdát, že se to
Čechů netýká, protože základnu má Flybaboo v Ženevě,
opak jest pravdou. Kromě Ženevy je možné létat například
na Ibizu do Benátek do španělské Valencie, Marseille,
Nice či do samotného srdce riviéri St Tropez. Další zajímavá
a z Prahy nelítaná je destinace
je Olbia na Sardinii.
Nové mladé aerolinie jsou podle mého názoru výrazným
trumfem letectví. Svým přístupem k cestujícím
posouvají kvalitu a úroveň služeb o mnoho více , než některé
společnosti tradiční, které pak mohou vedle nich působit
lehce zkostnatěle. Domnívám se, že rozumný přístup
k zákazníkovi bez zbytečného rutinního klišé bude stále
více slavit úspěch. A pak bude samozřejmě i podobný
způsob cestování jako jsou jednodenní letecké cestování
nacházet stále většího uplatnění i u nás. A nejen při
služebních cestách ale
také například právě při návštěvách významných
kulturních či sportovních akcí.
/per/
|