Jak
Fabia tak i Clio patří ve své kategorii k tomu nejlepšímu
na našem trhu. Zatímco Škoda léta neměla u nás v kategorii
malých rodinných vozů konkurenci,
Renault naopak
stále posiluje a jde zvláště
poslední dobou zcela nekompromisně za úspěchem, a to
nejen na našem trhu. Výsledkem je první místo mezi dovozci
za první čtvrtletí letošního roku. A právě Clio a Thalia
mají na tomto úspěchu nemalý podíl.
Fabia,
Fabia sedan a combi
Zatímco
u Renaltu, mají Clio
a Thalia nejen
rozdílné karoserie, ale částečně i interiér a výbavu, u škodovky je tomu jinak.
Sedan a combi vychází ze základní verze a rozdíly jsou v podstatě
pouze v tvarování zadní části
vozu.
Fabia
je první „malá“ Škoda používající všechny potřebné
technologie, které jsou v mateřském koncernu k dispozici.
Tento fakt jí samozřejmě v některých vlastnostech
výrazně „katapultoval“ a dostal do jiných dimenzí
než byla velmi oblíbená Felicie. Ta byla přes jednoduchost a
úspornost pouze vylepšeným Favoritem, tedy modelem
technologicky zastaralým.
Vzhled
Fabia
rozhodně netrpí fádností.
Zvláště její přední část přes výraznou identitu se značkou
je výrazně originální a designové řešení a integrace
netypicky profilovaného předního nárazníků v době svého
vzniku patřila rozhodně k avangardě. Jinak je tomu v zadních
partiích. Zde má Fabia jak značné množství přívrženců
tak i odpůrců. Přiznám se, že ani mne „kraťas“ ze zadního
pohledu příliš neoslňuje a zdají se mi výrazně estetičtější
modifikace sedan či combi
Bezpečnost
Důraz
je u Fabie kladen
na bezpečnost.
Díky moderní konstrukci jsou jednotlivé prvky vytvořeny tak,
aby co nejméně zranily osádku nejen při čelním, ale i například
při bočním nárazu. V crashtestu
EURO NCAP ve své kategorii získala čtyři hvězdičky
z pěti možných. V dílčím hodnocení při čelním
nárazu 75 % a při bočním nárazu
78%.
Jízdní
dojmy
Podvozek
a jeho vynikající vlastnosti patří rozhodně k tomu
nejlepšímu čím Fabia disponuje. Koncernová platforma A0 je
velmi povedená a díky ní i pečlivému vyladění je tento
model i v náročných
podmínkách velmi dobrý. Čistá stopa, dokonalé sezení i při
sportovním průjezdu zatáček a pocit bezpečí to jsou hlavní
charakteristiky Fabie. Pérování je tvrdší, což se projeví
pozitivně zvláště na nerovné vozovce či za mezních situací.
Horší je to však při „dálkových“ jízdách na našich
ne zcela kvalitních dálnicích, kde nemůže menší rozvor v kombinaci
s tvrdším pérováním vždy zcela dokonale nerovnosti
absorbovat. Naopak na kvalitních dálnicích můžete s Fabií
cestovat i dlouhé hodiny bez známek únavy.
Interiér
První
co upoutá po nahlédnutí do interiéru je vysoká kvalita použitých
materiálů. Jak plasty tak i sebemenší doplňky působí
velmi seriozním dojmem. Také dílenské zpracování je velmi
dobré. Palubní deska je přehledná, s čistým designem,
všechny ovládací prvky jsou přesně tam kde je intuitivně cítíte.
Na druhou stranu alespoň
na mne působí bez nápadu a stroze. Možná je to také tím,
že poslední dobou je si většina
koncernových „palubek“ až příliš podobná. Asi
by nové nápady a výraznější individuálnost jednotlivých
modelů nebyla na škodu.
Absolutorium
zasluhují sedačky. Jsou tuhé, mají dobré boční vedení,
jsou anatomicky čisté a co je hlavní - výrazně snižují únavu
z jízdy. Je až neuvěřitelné, že v nejrůznějších
testech v desítkách zemí, kterých se Fabia zúčastnila
nejen vždy dopadla dobře, ale právě sedačky byly u drtivé
většiny hodnotitelů posouzeny
jako vynikající. To podporuje
teorii, že dobré je prostě dobré a naopak. Jednotlivé
rozdíly v pojetí komfortu či standardu v jednotlivých
zemích se stále snižují. Zadní sedačky jsou také tužší
a i zde se cestuje z tohoto hlediska pohodlně až na
prostor pro nohy, který není a ani u tak malého vozu nemůže
být nikterak veliký.
Motory
Rozsáhlá
nabídka motorů od „tisícovky“ až po výkonný dvoulitr
patří k nejširší v historii Škody. Celkem šest
benzinových a dva naftové motory čtyřválce o výkonech od
37 kW do 85 kW by v blízké době měl doplnit ještě tříválcový
koncernový přírůstek. Slabší motory od 37 do 50 kW současné
produkce jsou třikrát uložené jednotky s rozvodem OHV
jejichž základní konstrukce je lehce obstarožní a pamatuje zlaté časy „tisícovek a stovek“. Dnes jsou však tyto
motory výrazně vylepšeny, mají moderní vstřikování přesnější
výrobu a kvalitnější materiály díky čemuž se výrazně
prodloužila životnost těchto jednotek. Na druhé straně spotřeba
není přes použití moderních vstřiků nijak oslnivá. Zvláště
ve městě by množství benzinu mohlo být
výrazně nižší. Ostatní motory včetně obou dieselů
jsou s dílny koncernu. Mají pětkrát uloženou klikovou
hřídel a rozvody OHC. Většina z nich patří
technologicky ke špičce. Jejich jedinou nevýhodou je relativně
vysoká cena. Fabie jimi
vybavené tak pro mnoho zákazníků především u nás nemohou
splňovat představu
levného rodinného automobilu.
"Oh"
ty diesely
Ne
že by byly koncernové diesely špatné, to v žádném případě.
Rozhodně patří ke špičkovým motorům ve třídě. Problém
je alespoň dle našeho názoru v nastavení ceny a množství
výbavy. Fabia s nejlevnějším
dieselem 1,9 SDI
stojí 356 900 Kč. Tento „lenoch“ akceleruje nejen z 0
na 100 km/h za 18,6 s, ale je i poměrně hlučný.
Technicky výborný a technologicky špičkový /avšak také
hlučný“/ TDI PM
1,9 má 74 kW a dodává Fabii velmi dobré dynamické
schopnosti. Problém je jediný, cena. Systém chcete pomeranče,
dobře, ale musíte si koupit i mrkev vede k tomu, že když
chcete dobrý diesel musíte koupit i výbavu, kterou vůbec
nechcete. Výsledek nejlevnější Fabia TDI stojí 453 900 Kč.
A to opravdu většina zákazníků již nepovažuje za levné
rodinné auto. A to není vše. Zatímco po celá devadesátá léta
v podstatě neměly dieselové motory TDI od VW ve světě
v podstatě
vážnější konkurenci, dnes se pozvolna situace s nástupem
Common Rail druhé generace pozvolna mění. Jsou většinou výrazně
tišší a jízda s nimi více připomíná jízdu s benzinovým
motorem, vysoký kroutící moment však zůstává.
Ceny
a servis
Fabia
od svého předchůdce povyrostla v cenách, a to nejen za
pořízení nového vozu. Také servis a náhradní díly se
výrazně změnily směrem vzhůru. Na rozdíl od hodinové
sazby Felicií je u
Fabií v mnoha servisech stejná jako u Octavií či se výrazně
blíží cenám za opravu Passatů a dalších koncernových vozů.
A tak zatímco například ve Velké Britanii je Škoda
ceněna mimo svých dobrých jízdních vlastností především
pro vstřícné ceny servisu a relativně výhodné roční náklady
na provoz /jak například vyplynulo z posledního testu PD
Power, kde Fabia obsadila druhé místo a Octavia dokonce zvítězila
ve své třídě/ toto v Česku přestává platit. Osobně
se domnívám, že právě relativně vysoké ceny nových vozů
a ceny servisu jsou jedním z hlavních důvodů
nezanedbatelného poklesu
prodeje Fabií za první čtvrtletí letošního roku. Samozřejmě
může někdo namítnout, že i škoda postavila velmi vstřícnou
variantu v podobě Fabia Junior. Kdo v tomto
pozoruhodném vozítku někdy jel, tak mi dá jistě za pravdu,
že se jedná spíše o parodii než normální vůz. Relativně
těžká Fabie bez posilovače totiž funguje jen s vypětím
všech sil řidiče. Kola jsou neestetická a nenalakované nárazníky
u tohoto designu opticky nepřijatelné. Motor 37 kW by zajisté
slušel elektromobilu, ale pro mladou rodinu s „naloženým“
autem to opravdu není řešení ideální.
pokračování
- Francouzi útočí 2 - zde
/per/
|