Zajímavosti
z Autotecu Jednou
z novinek letošního brněnského Autotecu je rozšíření
o nový moderní pavilon V.
Zde mají své
expozice například tradiční výrobci užitkových automobilů.
Letos je také k dispozici nejvíce doprovodných programů,
tradičně divácky nejatraktivnější je však terénní
polygon za pavilonem Z.
Zatímco
ostatní pavilony jsou věnovány převážně dílům součástkám
či technologiím „V“ patří k těm nemnoha věnovaným
finálním užitkovým a nákladním automobilům. Mimo „drobečků“
Tatra jsou zde například zajímavé aplikace dvojčat Renault
Trafic Opel Vivaro. Expozice Citroenu láká nejen nedávno
inovovanými Boxery, ale velmi příjemnými variantami užitkové
Xary Piccaso. Daimler-Benz vystavuje například nen modifikace
Vita ale zajímavé menší Vaneo se speciálním Servisním
paketem zdarma. Jeho součástí je záruka na tři roky či 100
000 km i ojedinělý
full-servis tedy tříletá
údržba a opravy zdarma součástí je i Mobility Go. V praxi
to znamená, že po předložení servisní karty v jakém
koliv autorizovaném sertvisu
značky Mercedes-Benz v ČR uplatníte nárok na
bezplatné provedení potřebných servisních úkonů.
Ford
Tranzit řadí jak v F1
Žádná
spojka žádná řadící páka, pouze spínače na volantu po
vzoru formule 1. Tak by se dala jednoduše charakterizovat nová
převodovka Durashift EST kterou jsou vybaveny některé modely
Fordu Tranzit. Je natolik inteligentní že zaručuje hladké řazení
bez ohledu na zatížení vozu či
profil terénu. Její hlavní předností je i překvapivá hospodárnost provozu. Automatizovaná převodovka
Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s
konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem
momentu až o 20 procent. A v manuálním režimu práce je možné
s touto převodovkou dosáhnout až o pět procent nižší spotřeby
v porovnání se srovnatelným modelem Transit vybaveným konvenční
manuální převodovkou – samozřejmě, že v obou případech
hodně záleží na stylu jízdy řidiče.
Řidič
má na výběr celkem tři režimy. Ekonomický
preferuje dosažení
co nejnižší spotřeby, zimní, minimalizuje riziko prokluzu
hnacích kol na kluzkém povrchu a zátěžový,
najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým
vozem.
Systém
je vybaven dvěma displeji.
Ten první neustále
řidiče informuje o tom, zda převodovka pracuje v samočinném
nebo manuálním režimu a jaký rychlostní stupeň je právě
zařazený. Druhý displej informuje o zvoleném jízdním režimu
(„zima“, „ekonomika“, „plná zátěž“) v případě
zařazení automatiky. Přepínání jízdních režimů se provádí
samostatným tlačítkem.
Hella
kouká za roh
Ve
spojitostí s touto světovou
novinkou nelze
nevzpomenout na legendární Citroeny DS 19
které již před mnoha lety
umožňovaly „nasvícení „ zatáčky jedním párem
světel, zatímco druhý svítil rovně před automobil.
Také DynaView od Helly vám vám umožní svítit do projíždějící
zatáčky. Způsob provedení a technologie však je odlišná přesto
že také zde je použito dvojic světlometů.
DynaView obsahuje dva rozdílné světlomety, levý a
pravý, a elektronickou řídící jednotku IntelliBeam. Každý
světlomet má dvě halogenové žárovky H1 a reflektor rozdělený
na dvě části. Pomocí
tohoto systému mají řidiči možnost nahlédnout do vnitřního
oblouku zatáčky a včas reagovat na případné překážky.
Celý systém pracuje automaticky a nezatěžuje řidiče, který
se může plně věnovat řízení vozidla. Zatímco horní část
reflektoru (asi třetina celkové plochy) slouží pro
osvětlení vzdálených oblastí, tedy jako klasický dálkový
světlomet ,spodní
oblast je využita pro osvětlení vnitřní plochy
zatáčky: v pravé zatáčce se aktivuje
pravý světlomet, v levém
oblouku levý světlomet.
Pokyny
k tomu dává elektronická jednotka IntelliBeam, která
registruje a vyhodnocuje vznik a změny úhlové rychlosti
vozidla. Při zapnutých dálkových světlometech se na začátku
oblouku zatáčky rozsvítí ještě odpovídající světlo do
zatáčky, v okamžiku, kdy vozidlo pokračuje přímým směrem
se automaticky obnoví původní stav. Tak je vždy zajištěno
optimální osvětlení vozovky, přímé úseky osvětluje výkonné
dálkové světlo, zatáčky pak cílené bočně orientované
světlo.
/per/
|