Asi
nikdo z Vás nesedlá svůj stroj, a to ať už se jedná o
Jawu 350 či Yamahu YZF-R1, bez helmy. Kulich a sluneční brýle
již na současných strojích zdaleka nestačí. Avšak především
nám nošení ochranné přilby nařizuje přímo vyhláška, naše
hlava je totiž nejdůležitější co si sebou vozíme a tudíž
ji musíme patřičně chránit, protože spadnout z motocyklu
není žádná legrace a když už se nám taková věc přihodí,
jde dost často o život.
Nákup
přilby je mnohdy důležitější než koupě samotného
motocyklu, vždyť také výrobci nabízejí takovou škálu
materiálů, barev, typů a doplňků, že vám z toho může
jít občas při nákupu hlava kolem. Typy přileb a jejich stručný
přehled nechám na konec a nýní přistoupíme ke stručné
charakteristice současného trhu a hlediskům výběru :
Přilby jsou vyráběny z nejrůznějších materiálů,
které musí splňovat mnoho často protichůdných nároků.
Musí být pevné, ale přesto dostatečně pružné a nesmí příliš
vážit.
Levnější
přilby se vyrábějí z termoplastů,
jejich skořepiny jsou lisovány za vysoké teploty z plastových
granulí (podobně jako PET lahve), jedním z dalších
materiálů je ABS plast, který je strukturou téměř totožný
s novodurem. Dále se využívá kupříkladu polyamid nebo
polykarbonát.
Přilby
vyšších cenových kategorií jsou vyráběny z takzvaných
kompozitů. Jejich hlavními materiály jsou, skelná vlákna (fiberglas),
helmy jsou sice těžší než plastové helmy avšak mají vyšší
pevnost a lépe odolávají vlivům prostředí. Přilby té
nejvyšší třídy jsou vyráběny z uhlíkových vláken
(karbonu) a aramidových vláken (kevlaru). Velice často výrobci
složení přileb kombinují, ale jen těžko se setkáte s přilbou
která by byla vyrobena z kombinace karbon + plast.
Když
přijdete do obchodu, nevybírejte
si jen podle peněz, je zde pravidlo že s rostoucí cenou
roste i kvalita a většinou tomu tak opravdu je. Nejdůležitějším
faktorem by pro vás měl být stroj který hodláte sedlat a
množství kilometrů, které za sezonu „skousnete“. Je
zbytečné kupovat si drahou kompozitovou přilbu na občasné
dovádění na skůtru. Pokud toho příliš nenajezdíte, bude
vám i obyčejná termoplastová přilby léta dobře sloužit.
Každá přilby je trochu odlišná od těch ostatních, ať už
větráním, či tvarem. Základním vodítkem při výběru je
obvod hlavy v nejširším místě a to zhruba ve výšce uší
a obočí. Některé firmy značí velikosti přileb XXS-XXL ale
ve většině případů najdete samolepku s velikostí v centimetrech
(velikost se s každým číslem zvětšuje o 2 cm). Pokud
vám hlava do přilby poleze ztěžka, i přesto, že velikost
souhlasí, nebojte se, na trh jsou totiž dodávány pouze dvě
velikosti skeletu a tak firmy kompenzují různé velikosti hlav
svých zákazníků vnitřními výstelkami. Když už máte přilby
pevně připevněnu na hlavě, měli byste v ní pár minut
vydržet, zkusit se předklonit, neboť při tom se vám nahrne
krev do hlavy a věřte tomu nebo ne, při jízdě na motocyklu
je tomu zrovna tak. Teď přichází ten pravý čas na zjištění
zda helma někde tlačí. Pokud cítíte tlak na spáncích,
helmu v žádném případě nekupujte, neboť po chvilce jízdy
je tato věc velmi nepříjemná, podobně jako úzké nožičky
brýlí. Dobré je také za použítí rukavic vyzkoušet ovládání
helmy, otevírání hledí, ovládání větracích otvorů a
podobně. Dražší helmy mají vnitřní výstelku z materiálu
Coolmax, který snáze odvádí vlhkost od pokožky, neboť ani
to nejpropracovanější větrání nezabrání pocení
hlavy.
Pokud
jde o hledí přileb, ta se často mlží, od výrobce je sice
aplikován povlak proti zamlžení, ten však po několika otřeních
navěky mizí. Trh je proto zásoben mnoha prostředky které
mají tomuto nepříjemnému jevu zabránit. Jsou to speciální
folie a tekuté přípravky, jež se aplikují na vnitřní
stranu hledí. V mlžení zabraňují též nosní a
podbradové deflektory, které by měly zajistit lepší odvod
vlhkého vzduchu z přilby. Na hledí působí za jízdy
mnoho vlivů, pokud jde o mušky nalepené před vašima očima
po ostřejší jízdě, nejlépe je odstraníte odmočením ve
vlažné vodě. Každé hledí se časem poškrábe, ale i tomu
lze zabránit a to trhacími foliemi, které má každý dobrý
výrobce ve své nabídce a jestli ne, konkurence vám je jistě
nabídneJ.
Pokud přesto budete potřebovat hledí vyměnit, nejprve je třeba
odstranit plastové bočnice a poté uvolnit hledí v některé
z poloh zmáčknutím tlačítka.
Ohledně
čištění přileb vám poradím pouze toto, v žádném případě
nepoužívejte saponátů, ty velmi snadno porušují lak. Pro očištění
mušek z přilby vezměte vlhký
hadr a přehoďte jej přes helmu, nechte vodu pár minut
působit a poté nečistoty lehce odstraníte, zbytek pak již
dokoná vaše dlaň, v horším případě za pomoci mýdla.
Nyní
mi již nezbývá, než popřát vám, mnoho zdraru při výběru
té správné helmy a poté tisíce šťastně ujetých kilometrů.
Wlada39
Ukázka
z nabídky výrobce přileb AGV:
Závodní
přilby:
ROSSI
NEW
CENA: 15 750 Kč
MATERIÁL: ADVANCED COMPOZITE MULTI-FIBER UNIDIR
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
VYJÍMATELNÉ POLSTROVÁNÍ
ZAPÍNÁNÍ: DVA "D" KROUŽKY
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 550 Kč
VELIKOST: XXS _XXL
Cestovní
přilby:
GHOST
SOLID
CENA: 7 070 Kč
ADVANCED COMPOZITE FIBER
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 390 Kč
VELIKOST: XXS _XXL
TARGA
CENA: 5 500 Kč
HIGH RESISTANT
THERMOPLASTIC RESIN
CESTOVNÍ ODKLÁPĚCÍ HELMA
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI: 850 Kč
VELIKOST: XS _XL
Přilby
pro běžné použití:
FLYER
GRAFIC
CENA: 8 880 Kč
ADVANCED COMPOZITE FIBER
DVĚ VELIKOSTI SKOŘEPINY
VYJÍMATELNÉ POLSTROVÁNÍ
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
RYCHLÁ VÝMĚNA PLEXI
PLEXI: 950 - 1 390 Kč
VELIKOST: XXS _XXL
Přilby
pro cruisery a skútry:
VENUS
CENA:
2 770 Kč
HIGH RESISTANT THERMOPLASTIC RESIN
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI: Kč
VELIKOST: XS _XL
BALI
CENA: 1970 Kč
HIGH RESISTANT THERMOPLASTIC RESIN
ZAPÍNÁNÍ: ZACVAKÁVACÍ PATENT
PLEXI: Kč
VELIKOST: XS _XL
|