Zatímco
Renault nasadil do boje o trh malých rodinných
automobilů Clio a Thalii a má s nimi nejen na našem
trhu značný úspěch, Citroen vsadil na zcela novou
„kartu“. Vůz, který byl dlouho očekáván se jmenuje C3.
Jeho řešení je výrazně nekonvenční a má velkou šanci se
tak jako tomu bylo u Citroenů v historii již několikrát,
stát automobilem kultovním.
„Cé
trojka“ je opravdu originál jak liniemi karoserie tak vnitřním
uspořádáním (popis jsme přinesli v
článku C3-návrat silné osobnosti).
Především
tvar oblých dveří napovídá,
že se designéři inspirovali ve veleúspěšném modelu 2cv.
„Super kachna „ je však výrazně odlišná ve svých užitných
vlastnostech. A to samozřejmě
nejen vůči svému
historickému předchůdci, ale i vzhledem k drtivé
většině konkurenčních
automobilů ve své třídě. Důraz na prostor a pocit vzdušnosti
je zde koncipován podobně jako u většího modelu Citroenu
C5. Také karoserie C3 je nezvykle vysoká /152 centimetrů/ se
značným převisem předního skla. Výsledným efektem je
fakt že si osádka v tomto voze připadá jako by
cestovala automobilem o mnoho větším. Také více centimetrů nad hlavou cestujících vpředu je přínosem a umožňuje i
podstatně větší regulaci
výšky předních sedadel, tak jako je tomu například v kategorii
MPV. Nebývalý komfort
v této kategorii
umocňuje „skleněná střecha“ která za nevelký příplatek
vytvoří opticky působivý
průhledný oblouk od spodní hrany předního okna až po spodní
hranu okna zadního přerušovaný pouze příčnými bezpečnostními
výztužemi. /Bude na našem trhu až na podzim/. Když už hovoříme
o nebývalým komfortu pak má C3 ještě jednu pozoruhodnou
vlastnost. Přesto že velikostí rozvoru nikterak nevybočuje s řady
svých konkurentů máte při jízdě pocit že je minimálně o
deset centimetrů větší. Především proto že nešvary malého
rozvoru se zde díky perfektnímu podvozku
a dobře optimalizovaném pérování projevují podstatně méně
než u konkurenčních modelů. Auto na drobných nerovnostech
podstatně méně poskakuje, je
klidnější a dává za pravdu tvrzení Citroenu, že v
„cé trojce“ můžete jezdit bez únavy i na podstatně větší
vzdálenosti než je v této
kategorii obvyklé.
Ostatně i další jízdní
vlastnosti nového citroenu jsou vesměs velmi dobré. Přesné
řízení které reaguje i na sebemenší pohyb volantu je pro
řidiče stejně pohodové jako
přesné řazení. Loketní opěrky nejen ve výplni dveří
ale i středové /opět u této kategorie věc nevídaná/ díky
možnosti značné regulace sedadla lze mít bez problémů tak
aby vyhovovaly řidičům značně odlišných postav. Snad
jedinou výhradu kterou k sedačkám mám je relativně malé
boční vedení nejen u standardní výbavy, ale i u dražších
modelů. Na zadních sedadlech se cestující mohou cítit
vzhledem k vysoké střeše také dobře. Prostor pro nohy
zadních cestujících není sice oslnivý,
ale v rámci třídy spíše lepší normál.
Jediné na co si člověk
musí zvyknout je přístrojová deska. Ta je velmi nestandardní,
jednoduchá a přehledná.
Dominantní je
displej tachometru, který má nad sebou úzký pruh s analogovým
ukazatelem otáček. Po stranách jsou pak
sloupce kontrolek teploty a pohonných hmot. Zatímco z počátku
se zvláště konzervativním řidičům může zdát
„palubka“ přemrštěně strohá v běžném
provozu přijdete zakrátko na to že se dozvíte přehledně vše
co je potřeba a že tato odlišnost je pouze otázkou zvyku..
Zavazadlový prostor
má v základu pěr kilogramů přes tři sta litrů což je pro
tuto třídu velmi slušné.
Novinkou je Moduboard tedy
jakési přepážky které umožňují rozdělit zavazadlový
prostor na více částí. Po sklopení zadních sedadel se jeho
velikost zvětší o
více než dalších sedm set l litrů.
Námi testovaný vůz
byl vybaven nejsilnějším dostupným motorem o obsahu 1600 cm3
a šestnácti ventilovou technikou
který vozu propůjčuje značnou dynamiku a maximální
rychlost těsně pod hranici 200 km „hod.
Citroen C3 je neobvyklý automobil s velmi dobrými jízdními a užitnými
vlastnostmi, který je výrazným obohacením trhu v segmentu
nižší střední třídy a
dalším přímým konkurentem Škody Fabie. Vzhledem k jeho
mnoha originálním řešením výborným motorům a to nejen
benzinovým ale především i novému dieselu HDi 1400 , který
je zatím znám pouze z koncernového modelu Peugeot 206 bude mít zajisté velké
kouzlo nejen pro mladé
rodiny. Zajisté k tomu přispěje i vcelku příznivá
cena , která začíná jen kousek nad 300 000 Kč.
/per/
|