XP
500Tmax je samozřejmě nejen velký a komfortní, ale
vyniká především zcela novou koncepcí motoru a způsobem
jeho zavěšení. Vodou chlazený čtyřtaktní dvouválec
opouští některé u skútrů zajeté principy a přibližuje
koncepci blíže klasickým motocyklům. Důvod je zcela
zřejmý - relativně robustní pohonná jednotka je umístěna
podobně jako u motocyklů v přední části. Tím
konstruktéři mohli lépe rozložit hmotnost. Klasické
skútrové uspořádání do jednoho bloku by u takto
silného a těžkého stroje mělo horší jízdné
vlastnosti. Tedy motor je v rámu, nikoliv jako součást
zavěšení zadní nápravy. Další změna spočívá především
ve způsobu
pohonu zadního kola. Zatímco u klasického skútru
pohání variátor zadní kolo přímo, u Tmaxu je variátor
umístěn v ose uložení zadní kyvné vidlice a s osou
zadního kola je propojen pomocí zdvojeného válečkového
řetězu umístěného v olejové lázni. Tato koncepce
umožňuje nejen lepší rozložení hmotnosti, ale také
snižuje množství neodpružených hmot a v neposlední
řadě tím přispívá i k větší životnosti ústrojí.
Velmi
sympatický je i podvozek. Na rozdíl od naprosté většiny
klasických skútrů je „zaplať pánbůh“ vybaven
čtrnáctipalcovými koly. Kdo jezdí na skútru po naší
zemi, dá mi jistě za pravdu, že při kvalitě našich
vozovek jsou často velmi malá kola, desítky či dvanáctky,
největším handicapem skútrů. Právě čtrnáctky,
či ve předu čtrnáct a vzadu třináct, jsou dle mého
názoru nejlepší kombinace, kdy je ještě skútr skútrem
se všemi výhodami, které z toho vyplývají. Jízda
je dostatečně komfortní, skútr se dobře vede a zároveň
má dostatek úložného prostoru.
Zavěšení je „motocyklově“ klasické, tedy
teleskopická vidlice v předu a kyvná vidlice s centrální
pružicí jednotkou vzadu. I když některé prvky se
trochu přizpůsobily osvědčeným konstrukcím „normálních“
motocyklů, především ovládání stroje zůstalo
absolutně klasické. Automatika, vše ovládáno pouze
rukama, uspořádání prvků je standardní. I když některé
designérské tvary vycházejí
z menších modelů Majesty, jsou
propracovanější a působí čistším a působivějším
dojmem.
Zásadní rozdíl mezi Tmaxem a jeho slabšími bratry
je jeho maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Ta jej předurčuje nejen ke každodenní jízdě v městském
provozu,ale i na delší jízdu včetně putování po dálnici
i delší výlety. Doposud výhradní doména motocyklů se tak
otevírá i pro skútry.
Petr
Řezáč
|