Yamaha XP 500 Tmax

Tak jako ostatní nové modely i Tmax dokazuje, že Yamaha je absolutní světová špička nejen v oblasti motocyklů, ale i v oblasti skútrů. Jak tomu bylo už mnohokrát v minulosti, i tento model ukazuje cestu do budoucnosti.

XP 500Tmax je samozřejmě nejen velký a komfortní, ale vyniká především zcela novou koncepcí motoru a způsobem jeho zavěšení. Vodou chlazený čtyřtaktní dvouválec opouští některé u skútrů zajeté principy a přibližuje koncepci blíže klasickým motocyklům. Důvod je zcela zřejmý - relativně robustní pohonná jednotka je umístěna podobně jako u motocyklů v přední části. Tím konstruktéři mohli lépe rozložit hmotnost. Klasické skútrové uspořádání do jednoho bloku by u takto silného a těžkého stroje mělo horší jízdné vlastnosti. Tedy motor je v rámu, nikoliv jako součást zavěšení zadní nápravy. Další změna spočívá především ve způsobu  pohonu zadního kola. Zatímco u klasického skútru pohání variátor zadní kolo přímo, u Tmaxu je variátor umístěn v ose uložení zadní kyvné vidlice a s osou zadního kola je propojen pomocí zdvojeného válečkového řetězu umístěného v olejové lázni. Tato koncepce umožňuje nejen lepší rozložení hmotnosti, ale také snižuje množství neodpružených hmot a v neposlední řadě tím přispívá i k větší životnosti ústrojí.
Velmi sympatický je i podvozek. Na rozdíl od naprosté většiny klasických skútrů je „zaplať pánbůh“ vybaven čtrnáctipalcovými koly. Kdo jezdí na skútru po naší zemi, dá mi jistě za pravdu, že při kvalitě našich vozovek jsou často velmi malá kola, desítky či dvanáctky, největším handicapem skútrů. Právě čtrnáctky, či ve předu čtrnáct a vzadu třináct, jsou dle mého názoru nejlepší kombinace, kdy je ještě skútr skútrem se všemi výhodami, které z toho vyplývají. Jízda je dostatečně komfortní, skútr se dobře vede a zároveň má dostatek úložného prostoru. 
Zavěšení je „motocyklově“ klasické, tedy teleskopická vidlice v předu a kyvná vidlice s centrální pružicí jednotkou vzadu. I když některé prvky se trochu přizpůsobily osvědčeným konstrukcím „normálních“ motocyklů, především ovládání stroje zůstalo absolutně klasické. Automatika, vše ovládáno pouze rukama, uspořádání prvků je standardní. I když některé designérské tvary vycházejí z menších modelů Majesty, jsou propracovanější a působí čistším a působivějším dojmem.
Zásadní rozdíl mezi Tmaxem a jeho slabšími bratry je jeho maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Ta jej předurčuje nejen ke každodenní jízdě v městském provozu,ale i na delší jízdu včetně putování po dálnici i delší výlety. Doposud výhradní doména motocyklů se tak otevírá i pro skútry.

Petr Řezáč