Skútr nebo chytrá horákyně?

Mnichovské BMW dalo světu už nejednu technickou lahůdku. Dodnes jsou některé modely automobilů a motocyklů z této „dílny“ uctívané jako špičkové průkopnické počiny ve svém oboru. Bude tomu tak i s novým hitem C1?

Vybavení bez kompromisu
Skútr s vyhřívaným sedadlem, čtyřbodovými pásy, ale především s anatomickým zastřešením nenechává žádného milovníka  „jedné stopy“ chladným. Jako každá výrazná novinka je buď vehementně vzýván, či v menším  měřítku zatracován. C1 nezapře, že když se do něčeho BMW, zapojí vtiskne do projektu velmi nápadnou vlastní tvář. Z hlediska mrštnosti, temperamentu či malé šířky je to typický skútr. Naopak co se týká pohodlí komfortu či bezpečnosti, je spíš malým jednostopým „automobilem“ Některé prvky vybavení jsou opravdu více než zajímavé. Audio systém s čtyřmi až šesti reproduktory a také palubní počítač. Samozřejmostí jsou čtyřbodové pásy, Handsfree na mobil, vytápění sedačky či odmlžování předního skla, ale také vytápěná řidítka. Bojíte se smyku při brždění? Není problém, ABS vás ochrání. Skútr má velmi výkonný a kvalitní  stěrač. I systém stabilizace při parkování je velmi nestandardní a pracuje pomocí dvou pák v přední části „kokpitu“. 

 

Na nákup i do divadla
Odpůrci avangardní C1 jí zazlívají především určitý nedostatek lehkosti a pocit menší manévrovatelnosti. Ten však z každého spadne ihned jak na stroj usedne a ujede s ním první metry. Zvyknout si musíte pouze na neobvyklý výhled se stěračem v zorném poli a čtyřbodové pásy. Díky bezpečné konstrukci a vytvoření „pevnostní klece“ je možné jezdit na tomto skútru bez přilby. To je výborné například pro manažery jezdící v oblecích i pro každého, kdo chce být rychle v jízdní pohotovosti. Ostatně bezpečnosti byla věnována nejvyšší pozornost i po všech dalších stránkách. Skútr má takové vymoženosti jako jsou deformační zóny a spolu s velmi tuhým „jádrem“ umožňuje nezranit se i při takových nehodách , které by na ostatních jednostopých strojích skončily katastrofálně. I když se může zdát někomu obsah 125 kubíků jako  malý, bude velmi příjemně překvapen. Na rozdíl od ostatních skútrů se stejným obsahem má C1 větší akceleraci i výkon. Čtyřtaktní motor na bázi Bombardier-Rotax je ve své třídě výjimečný. 15 PS, elektronické vstřikování a kroutící moment 12 Nm při 6 500 otáčkách propůjčují stroji značnou pružnost. Maximální rychlost 103 km/hod je vzhledem k velikosti a hmotnosti 185kg příznivá, stejně jako spotřeba paliva kolem 2,9 litrů bezolovnatého benzínu super na 100 kilometrů.

Jízdní dojmy
Je až neuvěřitelné,jak si lze na C1 rychle zvyknout. Obavy které můžete mít, když se blížíte za řídítka neobvyklého „vajíčka", se však velmi rychle rozplynou. Po dvou hodinách, které jsem zatím s C1 strávil, zcela předčilo mé očekávání. Vynikající byl nejen v ulicích Mnichova, ale i na improvizované zkušební dráze, kde jsem zkoušel především akceleraci ABS a především schopnost stroje manévrovat v náročném slalomu. Se čtyřbodovými pásy získáte po pár minutách pocit bezpečí, i když se musím přiznat, že z počátku byl pro mne pocit upoutání na skútru velmi zvláštní. Stroj má velmi přesný variátor, který umožňuje příkladně plynulou jízdu. Také, a to je u takové to koncepce velmi důležité snese skůtr relativně velký náklon. Ostatně v případě že to přeženete a „lehnete „vysunuté nárazníky vám pomohou k uchování ve vajíčku a tak jedinou větší újmu obdrží vaše peněženka. Zkoušel jsem jezdit i ve dvou, naštěstí vždy „za řídítky“ a pravdou je že můj spolujezdec nepůsobil nadšeně. Tvrdil že si připadal jako že jede za“ něčim“. Pravděpodobně tento pocit získal pohledem na zadní část vajíčka. Nedivím se vždy je lepší být ve vajíčku než mimo něj. Nicméně si po chvíli  zvykl také. Ostatně C1 rozhodně není stavěná na stakilometrové túry. 
Mezi další klady „cé jedničky“ patří i přesné řízení, příčná i podélná stabilita i přehledné palubní přístroje. 

Tři varianty, bohatá výbava
C1 se budou dodávat ve třech provedeních. Basic, Family a nejkomfortnější Executive. Jejich cena u nás  začíná zhruba na 240.000 Kč. C1 je koncipováno v základu jako skútr jednosedadlový, k němu si však můžete přikoupit například sedadlo spolujezdce či velmi objemný zavazadlový „kontejner“. C1 není žádné vylepšení, C1 je zcela nový koncept s novými normami, je to nový styl který by mohl v budoucnu zdomácnět u těch motoristů, kterým se již zdají zácpy v evropských metropolích jako neúnosné avšak u klasických jednostopých vozidel postrádají dostatečné zázemí v případě nepříznivého počasí. U nás jsou zatím problémy s výjimkou pro jízdu bez přilby. Právě průtahy kolem jejího udělení jsou příčinnou, proč C1 u nás zatím není ještě homologován. I když tomu má být v nejbližší době.

/per/