To,
že na trhu malých rodinných automobilů
je stále větší konkurence je nesporné. V našem
seriálu jsme vám již představili zatím nejprodávanější
automobil tohoto segmentu Škodu Fabii, velmi ambiciozní „francouze“
Renault Clio a Thalii a zbrusu nový
Citroen C 3.
Na nejbližší dobu připravujeme hit Volkswagenu Polo a nový
Ford Fiesta. Dnešní díl patří korejské automobilce Hyunday,
která zvyšuje konkurence schopnost svých
automobilů doslova den ode dne, čehož je
právě Accent se supermoderním tříválcem Common Rail
druhé generace o obsahu 1500 cm3
velmi dobrým příkladem.
Accent
druhé generace se vyrábí od roku 1999. Je nabízen ve třech
karosářských variantách, jako třídveřový nebo pětidveřový
hatchback a čtyřdveřový sedan. Design karoserie je oproti
stejnojmennému předchůdci znatelně hranatějších linií a
působí dynamičtějším dojmem. Karoserie je vyvážená a vůz
působí velmi dobře.
Svou celkovou délkou 4200 mm (sedan 4250mm) patří ve své třídě
k největším přestože jeho
rozvor 2440
mm je
naopak pro
tuto třídu obvyklý.
Motorová nabídka zahrnuje benzínový motor 1.3/63 kW s tříventilovým rozvodem
a především moderní a úsporný
tříválcový dieselový motor 1.5 CRDI s přímým
vstřikováním paliva Common Rail. V době testů byla k dispozici
ještě varianta benzínového motoru o objemu 1.5/66 kW, která
se v současné době již nedováží.
Jízdní
dojmy
Testem
prošly všechny tři motorové varianty. Oba benzínové motory
měly kultivovaný chod a dodávaly vozu velmi dobrou dynamiku i
rychlost. I přes rozdílné objemy mají prakticky stejné
technické parametry. Výrobce uvádí maximální rychlost
169/173 km/hod (1.3/1.5), zrychlení 0-100 km za 12,4/11,4 s, a
kombinovanou spotřebu 6,4/6,9 l /100 km. Výhodou
motoru 1.5 litru byla vyšší hodnota kroutícího
momentu 132 N.m oproti 114 N.m. Nezanedbatelným plusem 1.3
litrového motoru je však nižší sazba povinného ručení.
Hluk ani jednoho z motorů nepronikal výrazněji do interiéru
a nenarušoval tak jízdní komfort.
Svou pružností a
celkovou dynamikou se nám však nejvíce líbil dieselový
motor 1.5 CR Di což pro někoho
může být překvapením. Znalci druhé generace motorů
Common Rail však vědí
že kultivovaný klidný chod, nízká spotřeba nafty a nízká
hladina hluku je pro druhou generaci těchto motorů typická.
Také dieselový Accent svým
zvukem ani při vyšších rychlostech nijak nenarušoval jízdní
komfort. Zvláště při jízdě bez prudkých akcelerací bylo
hladina hluku velice nízká
a to i ve srovnání s benzinovými motory nižších
obsahů. Hlasitěji dal o sobě motor znát
pouze při vytáčení prvního a druhého rychlostního
stupně avšak i v tomto případě výrazně méně než
je tomu u klasických dieslových motorů. Další výhodou
tohoto motoru je i jeho výkon 80 Hp a kroutící moment 185 N.
Tyto hodnoty patří u „patnáctistovek“ ke špici. Konkurenční
motory mají většinou standardně
60 až 65 „koňové“ motory a osmdesátky jsou pouze
u výrazně dražších
modelů. Maximální rychlost Accentu CR Di je 170 km/hod a
kombinovaná spotřeba zhruba 5,5 litrů na sto kilometrů.
Naladění podvozku je kompromisem mezi sportovně tvrdým a měkce
komfortním. Jízda po rovině i předjížděcí manévry jsou
bezproblémové, stejně jako přejezdy příčných a podélných
nerovností. I když není předurčen pro razantní sportovní
jízdu snese i velmi svižný průjezd zatáčkami. Podle našeho
názoru by adheze byla ještě o něco vyšší při použití
vhodnějších pneumatik. To však je subjektivní názor a
mnoho řidičů naopak na korejské pneumatiky nedá dopustit.
Vlastnosti
a výbava
Accent
je vybaven dvojicí čelních airbagů a do dražších verzí
je montováno ABS +EBD. V této
cenové třídě /nejlevnější model stojí pod tři sta tisíc
tisíc Kč/ má velmi bohatou standardní výbavou, zlepšující
celkový komfort vozu. K té
patří všechna čtyři elektricky ovládaná okna, obě
vnější zrcátka včetně vyhřívání a centrální zamykání.
Interiér je dostatečně
prostorný a působí celkově útulným dojmem. Použitý plast
přístrojové desky má příjemný povrch i barvu. Pracoviště
nehýří sice hypermoderními prvky avšak je příjemné a vše
je tam kde má být. Pochvalu zaslouží například volant s ergonomickým
tvarováním, který
se výborně drží
a usnadňuje řidiči přesné ovládání vozidla. Kromě
posilovače řízení zpříjemňuje jízdu i přesné řazení
jednotlivých rychlostí. Sedačky jsou pohodlné a dobře drží
tělo i v zatáčkách.
Cena
pětidveřového hatchbacku s motorem 1.3 litru je 284.900
Kč a 334.900 Kč s dieselovým motorem. Za
vydané peníze
zákazník získá pohodlný, prostorný rodinný automobil s výkonným
motorem. Bohatostí výbavy kde je například i centrální
zamykání a elektricky ovládaná
okna všech čtyř dveří patří k nejlépe
vybaveným automobilům ve své
třídě. Accent s moderním
motorem CR Di je pak výborné řešení pro ty kteří chtějí
jezdit s nízkými provozními náklady, v tichém
interiéru i ve vyšších rychlostech a to vše za velmi příznivou
cenu. Snad jediné co by se dalo vozu vytknout je absence palubního
počítače a to nejen v běžné výbavě /kde je to
vzhledm k ceně zcela logické/ ale především
nemožnost jej objednat ho jako příslušenství navíc.
Sečteno
a podtrženo Hyundai Accent
je velmi zajímavým
modelem v třídě
malých rodinných automobilů. Především v dieselovém
provedení s moderním tichým Common Railem má
při své relativně nízké ceně, bohatosti výbavy a
velkého zavazadlového prostoru jen málo konkurentů.
Robin Bobek, Petr Řezáč
|