automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

11.11.2002

E-mail

  

Články v rubrice

Nové Berlingo vyjíždí
Aral má nové „super oleje“
Litá kola ProLine
Z žigulíka Chevrolet
Kabriolet New Beetle
Renault v Evropě – vítězné tažení 
HYUNDAI ACCENT
Opel Vectra - bezpečnost a komfort
Francouzi útočí – část III. Citroen C3
Zajímavosti z Autotecu
Francouzi útočí - 2.  Malé rodinné automobily.
Francouzi útočí - 1.  Malé rodinné automobily.
Daewoo Lanos
Spanilá jízda nové Thalie
Vivat Vivaro
Fabia zvítězila potřetí
Xsara Picasso HDiVancoWinter - posouvání hranic možností
Bude Superb bomba?
Citroen C3 návrat silné osobnosti
BMW a jeho nová „sedmička
Auta pro jachting
Kvalitně nemusí znamenat draze, aneb výfuky od Pařízků
Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

 

 

 

 

Nové Polo

Jeho vizáž s dvojicemi kruhových světlometů  je inspirována uspořádáním  Mercedesu řady E.  Kompaktní tvar, typická palubní deska  i mnoho drobných detailů však nikoho nenechá na pochybách, že jde o nové VW. Největší  koncernový konkurent Škody Fabie je automobil opravdu zdařilý a není proto divu, že v testech, zvláště německých, většinou suverénně vyhrává svoji „třídu“.

Koncernový podvozek je v podstatě shodný s podvozkem Fabie. Již u této nejmenší „škodovky“ velmi pozitivně překvapil. U Pola je, alespoň dle našich zkušeností, ještě o něco lépe vyladěn a dá se o něm hovořit v  superlativech. Jízdní vlastnosti jsou opravdovým zážitkem po všech stránkách. Pocitově pak ve vás vůz vyvolává výrazný pocit bezpečí.  Dobře tvarované sedáky vedou tělo i při rychlém průjezdu zatáček a patří jako ostatně valná většina koncernových k těm, které mohou sloužit ostatním automobilkám jako vzor. 
Palubní desku vnímám  spíše s rozpaky. Ta u předešlého modelu působila podle mého názoru více originálně a osobitě. Nová „palubka“ daleko více připomíná další koncernové,  což se domnívám je podstatně více na škodu než k užitku. Je strohá a neosobní bez nápadu. Také střední panel v minulém modelu působil příjemněji a méně stroze. Hranaté ovládací prvky jsou výrazně studenější než kulaté  předchozí . Tím však naše výhrady v rámci tohoto vozu končí. A nutno ještě zdůraznit, že námi kritizovaná „palubka“ je otázkou subjektivní a mnoho zájemců jí může posuzovat zcela odlišně. 
Některé prvky, které Polo nabízí ve standardu  nelze jinde dostat ani za příplatek. Například volant  je nastavitelný v obou rovinách, padne dobře do ruky a napomáhá  dobrému pocitu z jízdy.  Účinek elektrohydraulického posilovače řízení (pro 40 kW za příplatek, jinak sériově) se mění v závislosti na rychlosti.  Při malé rychlosti je  účinek vyšší proto, aby se snadno parkovalo a manévrovalo. Při vyšších rychlostech se účinek posilovače snižuje, což zlepšuje pocit bezprostředního kontaktu s vozovkou.
Řadící páka má krátký chod,  je přesná a je dalším příspěvkem k příjemnému ovládání vozu. 
Pro ostrou jízdu, ke které je vůz doslova „stvořen“ by bylo pravděpodobně vhodnější použít pneumatiky nižšího profilu než standardně  k tomuto motoru dodávané 165/70 R14.  I ty však si nechaly dost „líbit“ a v extrémnějších situacích se projevovaly pouze občasným lehkým „pískáním“

Motory jsou tradiční silnou stránkou VW a nejinak je tomu u Pola. Jsou nejen velmi kvalitní a spolehlivé  ale obsahují i moderní technologie. Další výhodou pak je jejich široká škála s velkým rozsahem výkonů a obsahů,  tedy nabídka, ze které si lze snadno vybrat. V nabídce jich  je  celkem sedm. Od benzinového tříválce o obsahu 1,2 40kW až po vznětový  1,9 TDI  74kW.  My jsme měli k dispozici  šesnáctiventilovou   „čtrnáctku“ benzín. 

Velmi sympatické jsou cenové relace. Vzhledem k tomu, že modely VW jsou zvláště v této kategorii v rámci koncernu zcela logicky nejprestižnější, je až s podivem, že v některých variacích vycházejí finančně lépe než například tuzemské Fabie. A to při shodném podvozku a výrazně povedeném designu je milé. Je to patrné zvláště u dieselů. Jeden moderní  tříválec  1,4 55kW u škodovky chybí  a v Polu jeho poměr cena výkon /385 000 Kč/  je pro mnoho zákazníků relativně optimální. Jediná levnější alternativa škodovky „ lenochod“ SDI jej může u části klientely jen těžko nahradit.  Dokonce i TDI 74kW se osazuje do Fabie až do modelu, který stojí  
453 900 Kč, zatímco nejlevnější Polo se stejným agregátem stojí 421 500 Kč. Samozřejmě, že z hlediska objektivity je nutno dodat, že jmenované  modely nejsou stejně vybaveny. Nicméně pro mnoho zákazníků je jedním z hlavních faktorů  úsporný a přitom dynamický diesel a stupeň výbavy hraje roli podstatně menší.

Tak jako  například Škoda Fabia, Renault Clio, Citroen C3,  Hyundai Getz, či Seat Ibiza není ani Polo  rodinným automobilem v pravém smyslu slova a například v západní Evropě se pro tuto kategorii vžilo spíše označení Mini. U nás však ještě nějaký čas bude asi daleko výstižnější je z hlediska používání označovat jako malé či menší rodinné vozy. A mezi nimi patří nové Polo rozhodně k těm nejlepším.  

                                                           Petr Řezáč

                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Další články v rubrice automobily: