První
dojmy
Maxiskútry jsou celosvětovým hitem již delší
dobu. Jedním z nejlepších je Piaggio X
9. A není to náhoda. Značka Piaggio
je v této oblasti takovým pojmem
jako Rolce Royce, Mercedes či Jaguar
mezi automobily, model X9 pak vrcholkem
firemních modelů. A Piaggio opravdu není značka ledajaká. Vytvořila nejen
první skútry na světě, ale je i tvůrcem
velké části technického pokroku až do dnešních
dnů. Ostatně například skútrové motory s touto
značkou, jezdí v mnoha dalších strojích
nejrůznějších konkurenčních firem.
X 9, tak jako již některé předchozí
modely, je v mnoha prvcích tak pokroková,
že může být bezesporu
referenčním měřítkem ve své
kategorii. Rozhodli jsme se proto, že tento výjimečný
stroj nebudeme testovat klasickým redakčním
testem, ale věnujeme mu podstatně více
pozornosti než obvykle. Budeme jej sledovat
nejméně deset tisíc kilometrů. Se svými zkušenostmi
vás seznámíme v několika materiálech,
kde kromě testů budou i rady pro údržbu. Podíváme
se také do
některých servisů, přineseme i
rady odborníků. A samozřejmě začneme
prvními dojmy.
Co zaujalo na první pohled
Především velmi pěkná čelní silueta
se dvěma předními protáhlými dvojitým světlomety
. V každém z nich se ukrývá na vnější
straně jedna malá parabola pozičního světla,
vnitřní velká pak funguje jako potkávací
respektive dálkové světlo. Velmi pozoruhodná
je „palubní
deska“, skládající se ze tří částí na
dvou dílech stroje. V pevné „kapotáži“
jsou umístěny designově čisté analogové přístroje.
Dva vnitřní, rychloměr a otáčkoměr jsou
kruhové, ukazatel spotřeby paliva a teploty
vody mají tvar
kruhové výseče. Na řídítkách jsou
umístěny ve dvou řadách v plastových
lištách potřebné kontrolky. Vzhledem k silnému
„kouřovému“ zabarvení jsou vidět pouze v aktivním
stavu. Toto řešení je nejen efektní, ale i
velmi účinné. Pod sekcí kontrolek
je umístěn velký mnohofunkční palubní počítač,
který je doslova informačním centrem řidiče
a výrazným způsobem převyšuje obdobné řešení
konkurenčních modelů.
Síla detailu
Když jsem zhruba před rokem srovnával
„skútrové křižníky“ vadila mi z počátku
na X9 určitá těžkopádnost její zadní části.
Například oproti „královně krásy“
Malaguti Madison mi připadala určitým způsobem
neohrabaná. Teprvepři praktickém používání
obou modelů jsem pochopil, že krása je sice
bezva, ale není samospasitelná. Lehce robustní
„pozadí“ devítky skýtá totiž netušené
možnosti a z praktického hlediska má
nepoměrně lepší užitné vlastnosti než
konkurenční Madison. Vzhledem ke své precizně
promyšlené konstrukci umožní nejen přepravovat
pod sedlem například notebook, který si zároveň
při jízdě
dobíjíte, ale můžete tu také udržovat
v dobré kondici například i mobil. Tvar
„zavazadlového“ prostoru je opravdu
rafinovaný a promyšlený do každého detailu.
Je nejen dostatečně
prostorný, ale především na rozdíl do většiny
konkurenčních je tvarován s ohledem na
přepravované
předměty. A to jak pro potřeby
managerské tak i sportovní. Nepřekvapí
proto, že i například kufřík z ušlechtilé
kůže je zde v tom nejlepším prostředí
a může klidně cestovat i společně s notebookem.
To samozřejmě není samoúčelné. I jedinec
který není obdařen bujnou
fantazií si totiž zajisté dovede představit,
že tak jako například v Západní Evropě
i Praha, Brno i další česká města budou
brzy tak ochromena automobily, že skútry budou
pro rychlou dopravu tou nejlepší záchranou.
Ostatně například v Praze tato situace
již dávno nastala a to nehovořím o současné
situaci ztížené povodněmi. Jediná cesta na
schůzku, či jednání například ze Smíchova
do Vysočan a zpět může na skútru či
motocyklu ušetřit
v době
špičky
minimálně jednu hodinu. A k tomuto
účelu je
„devítka“ opravdu ideální.
Dalším velmi zajímavým
detailem je postranní kapsa pod řídítky
vhodná například pro mobil či jiné
drobnosti, které je dobré mít po ruce. Snad
jediné co by se zde dalo vytknout je fakt, že
není uzamykatelná a tudíž není dobré v ní
věci zapomínat. Dalším dobře vymyšleným
detailem je například precizní přesnost zámku
sedla. I když se to může zdát jako prkotina
u mnoha skútrů je tento detail slabinou a ten
kdo u některých konkurenčních strojů
bojoval s nepřesnými lanovody mi dá za
pravdu, že dostat se okamžitě a bez problému
k věcem pod sedlem je příjemné.
Komfort
nejen na krátké vzdálenosti
To, že motocykly a skútry do
sebe čím dál více prorůstají je velmi dobře
vidět právě i na X9. Dvojité kotoučové
brzdy Brembo vpředu spolu s jedním kotoučem
vzadu umožňují spolu s moderním motorem
o obsahu 180 cm3
velmi dynamickou jízdu s dostatečnou
rezervou a to i dvěma osobám s nemalou
hmotností. Hlavním hitem jsou však čtrnáctipalcová kola. Díky jim je možné kromě jízdy v městě
na relativně dobrých komunikacích jezdit i po
běžných silnicích a to s velmi dobrým
komfortem. „Čtrnáctky“ se
mi zdají zcela ideální pro ty, kdo chtějí
využívat v některých případech skútra
jako motocyklu, ale přesto chtějí aby na
pohled byl typickým scooterem.
Samozřejmostí u „devítky“
/tak jako i u dalších maxiskútrů jsou
celistvé přední plasty uspořádané do
jednoho celku. Řídítka jsou v kapotáži
a otáčejí se pouze s předním kolem.
Tato konstrukce umožní jízdu v dešti
aniž bychom
zmokli. Na rozdíl od
klasických
scooterů, které mají většinou přední
část ze dvou celků. Spodní pevnou a vrchní,
kterou tvoří řídítka se světly. A právě
mezi těmito dvěma částmi většinou
na řidiče při dešti velmi nepříjemně
prší.
Ke komfortu devítky patří i
velmi propracované a pohodlné sedlo s opěrkou
řidiče, kterou je mimo jiné umožněno
upravovat i délku přední části „sedáku“.
Na rozdíl od většiny jiných modelů jsou zde
například i výstražná světla jako u
automobilu, či computer s mnoha velmi
praktickými funkcemi. X9
vynikajícími detaily přímo překypuje.
Tím dalším je možnost upravit pérování
podle toho zdali pojedete
v jednom či ve dvou, či měkce
nebo sportovně. K dispozici máte celkem tři
možnosti nastavení.
Pohled
do budoucnosti
Název „maxiskútr
snů“ z titulku má hned dva významy.
Jedním je samozřejmě neobvyklý
komfort, výborné vybavení, včetně hi-tech
přístrojů, druhým pak trochu překvapivě
cena. Tedy překvapivě nízká. Zatímco ještě
minulý rok stála ještě X9 s obdobně
silnou dvěstěpadesátkou od původního
dovozce 199 000 Kč, nyní je s moderní
„stoosmdesátkou“ s o něco vyšším výkonem
výrazně levnější. Letos se dovozcem Piaggia
na náš trh stala Cagiva Praha. Petr
Řezáč
|