automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

6.1.2003

E-mail

  

Články v rubrice

Auto roku - model 2002 - Auto za milion
Auto roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto roku - model 2002 - Malé rodinné automobily

Nokian WR - expres zimních dálek
Chcete si koupit VW Caravelle ze summitu? Bez problému
Nové Berlingo vyjíždí
Aral má nové „super oleje“
Litá kola ProLine
Z žigulíka Chevrolet
Kabriolet New Beetle
Renault v Evropě – vítězné tažení 
HYUNDAI ACCENT
Opel Vectra - bezpečnost a komfort
Francouzi útočí – část III. Citroen C3
Zajímavosti z Autotecu
Francouzi útočí - 2.  Malé rodinné automobily.
Francouzi útočí - 1.  Malé rodinné automobily.
Daewoo Lanos
Spanilá jízda nové Thalie
Vivat Vivaro
Fabia zvítězila potřetí
Xsara Picasso HDiVancoWinter - posouvání hranic možností
Bude Superb bomba?
Citroen C3 návrat silné osobnosti
BMW a jeho nová „sedmička
Auta pro jachting
Kvalitně nemusí znamenat draze, aneb výfuky od Pařízků
Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

 

 

 

 

Auto roku - Model 2002

                                     Malé rodinné automobily
Žijeme v době anket soutěží a zápolení. Nejvíc v kurzu jsou samozřejmě hezký holky a tak soutěží Miss „všeho možného“ je rozhodně nejvíce. Hned za holkama jsou bezkonkurenčně auta. Tisíce porotců na celém světě se snaží podle nejrůznějších kritérií zvolit  žebříčky nejlepších motorových miláčků. Naše redakce  se rozhodla zvolit také nejlepší auto roku, ale trochu netradičně. 

Nejdůležitějším kritériem se v našem hodnocení stal poměr cena výkon, ostatně  přesně tak, jak hodnotíme výrobky i běžných testech během roku. 

Volili jsme ne zcela tradičně ty automobily, které jsou již alespoň větší část roku v prodeji. Na jedné straně jsme tak nemohli zařadit například  žhavého kandidáta začátku zimy  Renault Megane II či  Hyunday Getz, který zatím svůj model neprodává již se svým moderním úsporným dieselem. Na druhé straně u  vozů, které se již prodávají  více než půl roku se dají lépe hodnotit i praktické vlastnosti, které vyplynou až z jeho delšího používání.

Zásadní odlišností v našich kritériích, byl i fakt, že hodnocení se zaměřilo  zásadně k přesně specifikovanému modelu v konkrétním vybavení za přesně specifikovanou cenu. Velmi často se totiž stává, že právě na první pohled cenově výhodný automobil je tak „spartánsky“ vybaven, že když jej doplníme o některé dnes již nezbytné doplňky, stojí  často mnohem více než o něco dražší model konkurence, který má všechny základní doplňky ve standardu.  

Již na první pohled je zcela patrné, že v  „našem“ Autě roku“ na plné čáře zvítězily dieselové motory. Není to proto, že bychom byli v redakci jejich  nekompromisními  zastánci. Spíše je to dáno tím,  že v kombinaci úspory a souboru užitných vlastností  jsou diesely stále více atraktivnější vůči své benzinové konkurenci, a to  především díky nástupu technologie Common Rail druhé generace. Nejen to, že ty tam jsou doby, kdy byly diesely nepředstavitelně hlučné, líné a v zimě špatně startovaly. Dnes se takřka ve všech vlastnostech vyrovnají benzinovým a v některých jsou výrazně lepší a to i v oblastech, kde donedávna jasně kralovaly motory  benzinové. I když jsme se snažili „nějaký ten benzín“ zařadit, fakta se ukázala jako zcela neúprosná. Velmi stručně. Nízko obsahové benzinové motory i ty nejmodernější trpí  logicky vesměs oproti dieselům velmi nízkým kroutícím momentem /například nenovější benzinová „dvanácka“ má na benzín relativně úctyhodný krotící moment 106 Nm zatímco například běžný dCi Thalie 160 Nm/ a tím i malou pružností a výrazně menším komfortem. K tomu ještě při vyšších otáčkách bývají i relativně velmi hlučné.  Velkoobsahové  benzinové motory, jak je všeobecně známo, jsou sice komfortní kultivované a tiché většinou s dostatečným kroutícím momentem avšak jejich většinou velmi neekonomické provozní náklady především v městském provozu a vysoká pořizovací cena je zásadně handikapují.

Právě vysoká cena modelů s dieselovými motory byla až do nedávna u mnoha kupujících překážkou při nákupu nového dieselu. To se však výrazně změnilo vzhledem k tomu, že mnoho „moudrých“ automobilek dnes prodává i modely s moderními Common Raily za velmi rozumnou cenu, ať již standardně, či při různých akcích typu „diesel za cenu benzínu“ a podobně.  Také díky tomu se začínají výrazně hýbat statistiky  prodeje s těmito moderními agregáty.

Automobily jsme hodnotili ve třech kategoriích. Malé rodinné automobily, rodinná auta za rozumnou cenu a auto za  milion. Vzhledem k menší  kupní síle jsou zatím  u nás některé  kategorie vozů například oproti západní Evropě trochu posunuty. A tak některé z těch, které jsme zařadili do třídy  „Malé rodinné automobily“  figurují  nejčastěji v  kategorie „Mini“. To však zdaleka neznamená, že tato kategorie je třída nějakých „prcků“. Právě zde se v poslední době konstruktéři nejvíce zaměřili na využití vnitřního prostoru a tak na první pohled malá auta mají  více prostoru oproti vyšším kategoriím minulých generací. A jak to tedy dopadlo?

Malé rodinné automobily

1. Renault Thalia 1,5 dCi  48 kW/65 k

2. Citroen C3 1,4 Hdi X 50 kW / 68 k

3. Ford Fiesta Ambiente 1,4 Cdi 50kW /68 k

Renault Thalia 1,5 dCi                        319 000 Kč

Omlazená Thalia dostala přední část ze současného Clia. Také mnoho dalších prvků bylo převzato s posledního modelu tohoto vozu. Pod kapotou exceluje 1,5 Common Rail druhé generace.

Snad nejvýstižnější charakteristika  Thalie by mohla znít „Malé Velké auto“. Především má ve své kategorii  neuvěřitelně velký kufr o obsahu 510 litrů. Tím předčí i automobily  o jednu či dvě třídy větší. I když cenově patří k nejlevnějším  vyniká  mnoha dalšími  přednostmi, kterými se často nemohou chlubit ani auta znatelně větší. Například v oblasti bezpečnosti. V základní výbavě najdete mimo jiného airbag řidiče i spolujezdce, imobilizér, vypínání airbagu spolujezdce, stejně jako bezpečnostní pásy vybavené předpínači a omezovači napětí. Součástí základní výbavy je například i záruka 12 let na neprorezavění karosérie

Jednou  z velmi  důležitých předností je i pohonná  jednotka Common Rail 1,5 dCi  48 kW/65 k. Tento  moderní motor  má nejen velmi dobrý kroutící moment, 185 kN  ale i velmi nízkou spotřebu /při běžné jízdě mezi 4 až  5 litry nafty/. Díky na diesely malému obsahu 1,5 ušetříte i na povinném ručení. I když jeho zadní část s mohutným kufrem působí na první pohled svou mohutností odlišně od běžného vkusu, je to pouze otázka zvyku. Těžko hledat na našem trhu automobil v podobném vynikajícím poměru cena výkon. Zdá se nám jako ideální auto pro rodiny s malými dětmi, které chtějí jezdit úsporně , s dostatečným komfortem a nechtějí přitom sáhnout hlouběji do rodinného rozpočtu. 

Citroen C3 1,4 Hdi X   50 kW / 68 k                 366 900 Kč      

Neobvyklý tvar, odlišná koncepce a množství  nápadů. Tak lze charakterizovat  Citroen C 3. Vítěz několika evropských anket Auto roku  je zcela jistě největší individualitou ve své třídě. A to nejen z venku, ale také v interiéru. Inspirace legendární „kačenou“ se rozhodně povedla. Velmi dobré jízdní vlastnosti vytvářejí zvláště na dálnici /i při  rychlostech přes 150 km za hodinu/ pocit jízdy v podstatně větším automobilu. Přes svůj rozvor, který nijak nevybočuje ze své kategorie je vůz velmi příjemný a pohodlný i na dlouhé cesty, což rozhodně není v této třídě obvyklé. Na praktickou Thalii ztrácí  jen  málo. Především menším zavazadlovým prostorem 279 litrů a vyšší cenou. Naopak výrazně větší prostor nad hlavami cestujících na zadních sedadlech  tento model zvýhodňuje pro rodiny s dospívajícími dětmi. Motor je obdobný jako u Thalie, tedy moderní Common Rail v tomto případě o objemu 1,4.

Ford Fiesta Ambiente    1,4 TDCi 50kW /68 k           379 900  Kč

I když v základu je o něco dražší než Citroen C3, jejich ceny jsou v podstatě vyrovnány. Ambiente  s motorem  1,4 TDCi 50kW /68 k má v základu  centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken, zatímco „cé trojka“ ve vybavení X stahuje elektricky přední okna za  příplatek  18 000 Kč. Obdobný je i kufr. Ten u Fiesty má  obsah 284 litrů. A do třetice oba automobily mají stejný motor. I když každá automobilka jej  označuje interním názvem. Také Fiesta má velmi dobré jízdní vlastnosti a oproti minulému modelu učinila značný krok vpřed. To nejen ve velikosti vnitřního prostoru, ale i výrazným zvýšením komfortu. Zatímco Citroen C3 sází především na nové tvary a tvůrčí invenci v hledání zcela nové tváře, Ford Fiesta patří k vynikajícím klasikům. Jako Fokus a Mondeo i Fiesta  má karoserii New Edge která jí dodává nezaměnitelnou příslušnost k rodině Fordů. Mezi jeho velké přednosti patří již několikrát jmenovaná pohonná jednotka výborné jízdní vlastnosti a  dobré dílenské zpracování.  

Auto roku - model 2002 - Auto za milion
Auto roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto roku - model 2002 - Malé rodinné automobily

  /redakce iTest/

                                                          

                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Další články v rubrice automobily: