Malé rodinné automobily
Žijeme
v době anket soutěží a zápolení. Nejvíc v kurzu
jsou samozřejmě hezký holky a tak soutěží Miss „všeho
možného“ je rozhodně nejvíce. Hned za holkama jsou
bezkonkurenčně auta. Tisíce porotců na celém světě se snaží
podle nejrůznějších kritérií zvolit
žebříčky nejlepších motorových miláčků. Naše
redakce se rozhodla
zvolit také nejlepší auto roku, ale trochu netradičně.
Nejdůležitějším kritériem se v našem hodnocení
stal poměr cena výkon, ostatně
přesně tak, jak hodnotíme výrobky i běžných
testech během roku.
Volili jsme ne zcela tradičně ty automobily, které jsou
již alespoň větší část roku v prodeji. Na jedné
straně jsme tak nemohli zařadit například
žhavého kandidáta začátku zimy
Renault Megane II či
Hyunday Getz, který zatím
svůj model neprodává již se svým moderním úsporným
dieselem. Na druhé straně
u vozů, které se
již prodávají více
než půl roku se dají lépe hodnotit i praktické vlastnosti,
které vyplynou až z jeho delšího používání.
Zásadní
odlišností v našich kritériích, byl i fakt, že
hodnocení se zaměřilo zásadně
k přesně specifikovanému modelu v konkrétním
vybavení za přesně specifikovanou cenu. Velmi často se totiž
stává, že právě na první pohled cenově výhodný
automobil je tak „spartánsky“ vybaven, že když jej doplníme
o některé dnes již nezbytné doplňky, stojí
často mnohem více než o něco dražší model
konkurence, který má všechny základní doplňky ve
standardu.
Již na první pohled je zcela patrné, že v „našem“
Autě roku“ na plné čáře zvítězily dieselové motory.
Není to proto, že bychom byli v redakci jejich
nekompromisními zastánci.
Spíše je to dáno tím, že
v kombinaci úspory a souboru užitných vlastností
jsou diesely stále více atraktivnější vůči své
benzinové konkurenci, a to
především díky nástupu technologie Common Rail druhé
generace. Nejen to, že ty tam jsou doby, kdy byly diesely nepředstavitelně
hlučné, líné a v zimě špatně startovaly. Dnes se takřka
ve všech vlastnostech vyrovnají benzinovým a v některých
jsou výrazně lepší a to i v oblastech, kde donedávna
jasně kralovaly motory benzinové.
I když jsme se snažili „nějaký ten benzín“ zařadit,
fakta se ukázala jako zcela neúprosná. Velmi stručně. Nízko
obsahové benzinové motory i ty nejmodernější trpí
logicky vesměs oproti dieselům velmi nízkým kroutícím
momentem /například nenovější benzinová „dvanácka“ má
na benzín relativně úctyhodný krotící moment 106 Nm zatímco
například běžný dCi Thalie 160 Nm/ a tím i malou pružností
a
výrazně menším komfortem. K tomu ještě při vyšších
otáčkách bývají i relativně velmi hlučné. Velkoobsahové benzinové
motory, jak je všeobecně známo, jsou sice komfortní
kultivované a tiché většinou s dostatečným kroutícím
momentem avšak jejich většinou velmi neekonomické provozní náklady především
v městském provozu a vysoká pořizovací cena je zásadně
handikapují.
Právě vysoká cena modelů s dieselovými motory
byla až do nedávna u mnoha kupujících překážkou při nákupu
nového dieselu. To se však výrazně změnilo vzhledem k tomu,
že mnoho „moudrých“ automobilek dnes prodává i modely s moderními
Common Raily za velmi rozumnou cenu, ať již standardně, či při
různých akcích typu „diesel za cenu benzínu“ a podobně.
Také díky tomu se začínají výrazně hýbat
statistiky prodeje
s těmito moderními agregáty.
Automobily jsme hodnotili ve třech kategoriích. Malé rodinné automobily, rodinná
auta za rozumnou cenu a auto za
milion. Vzhledem k menší
kupní síle jsou zatím
u nás některé kategorie vozů například oproti západní Evropě trochu
posunuty. A tak některé z těch, které jsme zařadili do
třídy „Malé rodinné automobily“
figurují nejčastěji
v kategorie
„Mini“. To však zdaleka
neznamená, že tato kategorie je třída nějakých
„prcků“. Právě zde se v poslední době konstruktéři
nejvíce zaměřili na
využití vnitřního prostoru a tak na první pohled malá auta mají
více prostoru oproti vyšším kategoriím minulých
generací. A jak to tedy dopadlo?
Malé
rodinné automobily
1. Renault Thalia 1,5 dCi 48 kW/65 k
2. Citroen C3 1,4 Hdi X 50 kW / 68 k
3. Ford Fiesta Ambiente 1,4 Cdi 50kW /68 k
Renault Thalia 1,5 dCi
319 000 Kč
Omlazená
Thalia dostala přední část ze současného Clia. Také mnoho
dalších prvků bylo převzato s posledního modelu tohoto
vozu. Pod kapotou exceluje 1,5 Common Rail druhé generace.
Snad nejvýstižnější charakteristika
Thalie by mohla znít „Malé Velké auto“. Především
má ve své kategorii neuvěřitelně
velký kufr o obsahu 510 litrů. Tím předčí i automobily
o jednu či dvě třídy větší. I když cenově patří
k nejlevnějším vyniká
mnoha dalšími přednostmi, kterými se často nemohou chlubit ani auta
znatelně větší. Například v oblasti bezpečnosti.
V základní výbavě najdete mimo jiného airbag
řidiče i spolujezdce,
imobilizér,
vypínání airbagu spolujezdce,
stejně jako bezpečnostní
pásy vybavené předpínači a omezovači napětí.
Součástí základní
výbavy je například i
záruka 12
let na neprorezavění karosérie.
Jednou
z velmi důležitých předností je i pohonná jednotka Common Rail 1,5 dCi
48 kW/65 k. Tento moderní motor má
nejen velmi dobrý kroutící moment, 185 kN
ale i velmi nízkou spotřebu /při běžné jízdě mezi
4 až 5 litry nafty/. Díky
na diesely malému obsahu 1,5 ušetříte i na povinném ručení.
I když jeho zadní část s mohutným kufrem působí na
první pohled svou mohutností odlišně od běžného vkusu, je
to pouze otázka zvyku. Těžko hledat na našem trhu automobil
v podobném vynikajícím poměru cena výkon. Zdá se nám
jako ideální auto pro rodiny s malými dětmi, které chtějí
jezdit úsporně , s dostatečným komfortem a nechtějí přitom
sáhnout hlouběji do rodinného rozpočtu.
Citroen C3 1,4 Hdi X
50 kW / 68 k
366 900 Kč
Neobvyklý
tvar, odlišná koncepce a množství
nápadů. Tak lze charakterizovat
Citroen C 3. Vítěz několika evropských anket Auto
roku je zcela jistě
největší individualitou ve své třídě. A to nejen z venku,
ale také v interiéru. Inspirace legendární „kačenou“
se rozhodně povedla. Velmi dobré jízdní vlastnosti vytvářejí
zvláště na dálnici /i při
rychlostech přes 150 km za hodinu/ pocit jízdy v podstatně
větším automobilu. Přes svůj rozvor, který nijak nevybočuje
ze své kategorie je vůz velmi příjemný a pohodlný i na
dlouhé cesty, což rozhodně není v této třídě obvyklé.
Na praktickou Thalii ztrácí
jen málo. Především
menším zavazadlovým prostorem 279 litrů a vyšší cenou.
Naopak výrazně větší prostor nad hlavami cestujících na
zadních sedadlech tento
model zvýhodňuje pro rodiny s dospívajícími dětmi.
Motor je obdobný jako u Thalie, tedy moderní Common Rail v tomto
případě o objemu 1,4.
Ford Fiesta Ambiente
1,4 TDCi 50kW /68 k
379 900 Kč
I
když v základu je o něco dražší než Citroen C3,
jejich ceny jsou v podstatě vyrovnány. Ambiente
s motorem 1,4
TDCi 50kW /68 k má v základu
centrální zamykání a elektrické ovládání předních
oken, zatímco „cé trojka“ ve vybavení X stahuje
elektricky přední okna za
příplatek 18 000 Kč. Obdobný je i kufr. Ten u Fiesty má
obsah 284 litrů. A do třetice oba automobily mají
stejný motor. I když každá automobilka jej označuje interním názvem. Také Fiesta má velmi dobré jízdní
vlastnosti a oproti minulému modelu učinila značný krok vpřed.
To nejen ve velikosti vnitřního prostoru, ale i výrazným zvýšením
komfortu. Zatímco Citroen C3 sází především na nové tvary
a tvůrčí invenci v hledání zcela nové tváře, Ford
Fiesta patří k vynikajícím klasikům. Jako Fokus a
Mondeo i Fiesta má
karoserii New Edge která jí dodává nezaměnitelnou příslušnost
k rodině Fordů. Mezi jeho velké přednosti patří již
několikrát jmenovaná pohonná jednotka výborné jízdní
vlastnosti a dobré
dílenské zpracování.
Auto
roku - model 2002 - Auto za milion
Auto
roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto
roku - model 2002 - Malé rodinné automobily
/redakce
iTest/
|