Rodinné automobily
Zatímco
v kategorii „Malých
rodinných automobilů“ byly ze třech vozů, které
vykazovaly nejlepší poměr cena výkon dva modely nové a
jeden výrazně inovovaný, v kategorii rodinných automobilů
je tomu na našem trhu momentálně výrazně jinak.
Všechny tři vítězné vozy
se prodávaly již v roce 2001. Buď v jiném provedení, v odlišné
konfiguraci s odlišnými motory, či za jinou cenu.
K velmi dobrému poměru
cena výkon se propracovávaly další dobu, nikoliv jako
horké novinky. Na tomto výsledku je zcela patrné, že zatímco
v kategorii nižší, se výrobci i u „supernovinek“
snažili v podstatě vždy zachovat zajímavou cenovou
relaci, u klasických rodinných modelů většinou u atraktivních
modelů nasadili cenu, která je z hlediska poměru cena výkon
výrazně méně zajímavá, než jsou ty u osvědčených
inovovaných vozů.
To však patrně ani u této kategorie nebude platit „věčně“.
Čím více se automobil stává spotřebním zbožím,
tím důležitější je právě fakt, co a za jakou cenu
kdo zákazníkovy nabídne. Stále více tak bude kupující
ochoten méně platit jen pro novinku jako takovou, pakliže mu
nepřinese opravdu nové kvality. A to bude v současné
době čím dál těžší. A jak
tedy dopadlo naše hodnocení v této třídě?
1. Skoda Octavia Classic
1,9 TDI 66 kW
2. Hyunday Elantra
2.0CRDi Comfort
Plus HB
3. Xsara Picasso 2.0
Hdi SX
Škoda Octavia
Classic 1,9 TDI 66 kW
434 000 Kč
Je
to novinka a není to novinka. „Stará dobrá“ Octavia v provedení
Classic s motorem 1,9 TD však opravdu
v roce 2002 novinkou
byla. Její velmi sympatická cena samozřejmě výrazně
vylepšila poměr cena výkon a tak jako
v kategorii Malých rodinných vozů, kde cenově vládne
Thalia, má také Octavia Classic ve své třídě absolutorium.
Za tyto peníze prostě u nás nedostanete stejně kvalitní úsporné
nové rodinné auto kdyby jste dělali co chtěli. Pravdou je,
že spojení Classic a motor
1,9 TDI 66 kW je
u Octavie trochu zavádějící. Především
proto, že zatímco provedení Classic je ve spojení s jinými
pohonnými jednotkami opravdu
velmi chudičké, zde je vše jinak. Tento Classic má ve
standardu například centrální
zamykání i palubní počítač. Elektrické ovládání předních
oken je sice příplatkové, ale na rozdíl od jiných
automobilek pouze za cenu 7500 Kč.
Matematické výpočty jsou jasné. Za 441 500 Kč auto v „elektrice“
s computerem, dálkovým ovládáním a jedním z nejpopulárnějších
dieselových motorů na světě. Ostatně toto TDI je jediným z devíti
představených modelů, který není z rodiny Common Rail
druhé generace.
Jeho jediným záporem je trochu větší hlučnost. Ostatní
vlastnosti však patří k těm nejlepším, které jsou v oboru
k dispozici. Obrovská odolnost, úspornost a oproti
technologii Common Rail či
Pumpe-Düse
výrazně větší jednoduchost. Zavazadlový prostor je
se svým obsahem 528 litrů přímo legendární. Osvědčená
technologie VW, vynikající sedadla, kvalitní pozinkovaná
karoserie, to vše je to co z Octávie dělá
alespoň v našich krajích živou legendu. Jestliže
k tomu ještě zákazník mohl zvolit provedení za výrazně
nižší cenu při velmi dobré výbavě pak není potřebný
další komentář.
Hyundai Elantra
2.0CRDi SDN Comfort
Plus HB
akce 419 900 Kč
Hyundai
prodělal za poslední dobu raketový nástup ve své popularitě.
Nové modely, výrazné rozšíření sortimentu od „trpaslíků“
přes luxusní limuzíny až po zajímavé terénní automobily.
K tomu zvýšená
kvalita a tříletá záruka. Není divu, že se nejen zvýšil
prodej značky o více než dvě stě procent, ale například
novinka Getz má velkou šanci, aby
především v naftové verzi 1,5 CRDi, která bude
letos k dispozici soutěžil ve své třídě o absolutní
nejlepší umístění v prodeji. Jedním
z receptů jak těchto výsledků dosáhnout je právě
aktivní cenová politika. A právě tu zvládá nový dovozce této
automobilky Hyundai,
Motor CZ, opravdu na jedničku. Z
„bývalých stojatých vod“ značka přímo vzkvétá
a nenechává v poslední době svoji ofenzivou zájemce o
nový automobil v klidu. A přesně takovým případem
byly v loňském roce i ceny Elantry.
Zatímco začátkem roku bylo Provedení Comfort plus
2.0 CRDi v prodeji za
zhruba za 510 000 Kč
v průběhu roku kleslo pod hranici 450 tisíc a
od listopadu byla pak Elantra
v akci k dispozici za velmi sympatických 419
000 Kč. A je jen logické, že tato cena z ní v tomto
segmentu dělá velmi zajímavého
konkurenta.
Jak
má vypadat základní
výbava by se od mohly učit i nejrenomovanější firmy. Tak tedy co
dostanete za svých 420 tisíc. Například 4 airbagy , ABS+EBD,
elektrické ovládání předních i zadních oken, posilovač řízení i manuální klimatizaci. Další lahůdkou je pak motor. Jak
jinak než Common Rail 2.0 s v této ceně s neuvěřitelným
výkonem 83 kW a kroutícím momentem 235 ( Nm/ot./min. ). To spolu s tříletou
zárukou je opravdu
zajímavé. Mezi slabší stránky pohledné a zajímavé
Elantry patří menší kufr o obsahu 416 litrů. To však vedle mnoha plusů není pro menší
rodinu problémem zásadním.
Xsara Picasso
2.0 Hdi SX
509 000 Kč
Jestliže vám vaše ratolesti či spolucestující vytýkají,
že zatímco vy si za volantem sedíte pěkně v pohodlí,
a oni se musí tlačit vzadu, pak prodejte své auto a kupte si
Picasso. To má totiž vzadu nejen tři plnohodnotná křesla,
velmi podobná předním, ale dají se i upravovat.
Cestující na zadních sedadlech nejsou dokonce omezeni
ani nedostatkem odkládacích ploch. Ty jsou zcela originálně umístěny v podlaze mezi předními
a zadními sedadly.
Na rozdíl od Octavie Classic 1,9 TDI
či Hyundai Elantry Comfort Plus je Picasso s motorem
2.0 Hdi SX v prodeji ve stejné konfiguraci již několik
let. Změnila se však jeho
cena. Konkrétně ta u Picassa
s motorem 2,0 Hdi se přiblížila hranici 500 000 Kč, což výrazně zvýšilo jeho
atraktivitu.
Picasso je ideální automobil pro všechny, kteří nemají rádi konvenční modely
automobilů. Právě
pro nekonvenčnost velmi příznivou cenu a výraznou nadčasovost
se tento model v provedení SX v našem hodnocení
dostal mezi trojici „vyvolených“.
I
když Picasso svou délkou 4,27 není žádný dlouhán, uvnitř
působí dojmem velikého vzdušného auta. Digitální palubní
deska je velmi avangardní
a v tomto provedení patří rozhodně k absolutně
nejlepším neklasickým alternativám. Ani za delší čas se
neokouká a svou přehledností přispívá k bezpečné jízdě.
Interiér působí velmi teple a zabydleně. „Křesla“ jsou
pohodlná, dost měkká pro pocit pohodlí a zároveň dostatečně
tvrdá proti únavě s delšího cestování.
Zavazadlový prostor uspokojí svými 550 litry i náročnější
rodinné „cestovatele“. A komu by nestačil
může ho podle potřeby
zvětšit vyjmutím jednoho, dvou či všech třech zadních
sedadel.
Přestože
karoserie Xsary Picasso patří do kategorie
jednoprostorových vozidel, její jízdní vlastnosti ji řadí
mezi nejlepší sedany na trhu. I když není nejnižší,
nenaklání se v zatáčkách a
projíždí je s mimořádnou jistotou. Také u tohoto
modelu je ve standardu ABS
centrální zamykání i palubní počítač. Také zde
patří mezi největší přednosti motor. Jak jinak než
moderní Common Rail, tentokrát
2,0 Hdi. Také on disponuje výjimečnými vlastnostmi
jako je pružnost,
nenáročnost, tichost a
ekologie. Podle našeho názoru Picasso 2,0 Hdi patří k ideálním
rodinným vozům, které si můžete koupit v ceně půl
milionu Kč.
Auto
roku - model 2002 - Auto za milion
Auto
roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto
roku - model 2002 - Malé rodinné automobily
/redakce
iTest/
|