Auto za milion
I
v této kategorii jde o poměr cena výkon, pouze
obráceným způsobem. Zatímco v kategorii rodinných
a malých rodinných automobilů jsme hledali slušně
vybavená úsporná auta za co nejméně peněz, zde jak již sám
nadpis „hlásá“ nás zajímalo jakou
techniku, komfort a jízdní vlastnosti můžete dostat
za milion korun. K tomu podstatně více než v obou předchozích
kategoriích hraje roli samozřejmě i image a prestiž.
Všechny tři modely které jsme vybrali jsou výraznými
individualitami, všechny tři jsou výrazně nadstandardní v poměru
cena výkon. Pouze každý z nich je poměrně výrazně
odlišný svými užitnými vlastnostmi. Ostatně tato kategorie
by mohla fungovat jako rádce šetrných milionářů, protože
i zde
námi vybrané modely výrazně převyšují konkurenci v poměru
cena výkon. V teto kategorii jsme hodnotili takto:
1.
Volvo S60
2,4 D5
2.
Renault Vel Satis
2,2 16V dCi 110 kW
Expression
3.
Škoda Superb V6 2,5 TDI 111kW
Volvo
S60 2,4 D5
990 000 Kč
Chcete li dostatečně prestižní auto s vynikajícími
bezpečnostními prvky pak
je Volvo S60 rozhodně výbornou volbou.
Dlouhá léta vysokou bezpečností
proslulá značka, sportovně laděný model s vynikajícím
motorem 2,4 D5, který byl v několika renomovaných světových
časopisech vyhlášen nejlepším dieselovým motorem. Tak by
se stručně dal charakterizovat
model S60
2,4 D5. Ke spokojenosti zákazníků byl tento model
zlevněn a dostal se tak v základním provedení pod
hranici jednoho milionu.
Základní
provedení je však
u Volva S60 opravdu nestandardní pojem. Obsahuje například
kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřní
ventilací, samozřejmostí je ABS
či EBD (Electronic Brake force Distribudion ). Kromě
Airbagů řidiče a spolujezdce jsou v „kokpitu“ i airbagy
Hlavové/Ramenní (IC - Inflatable Curtain) , boční a systém
ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu na předních sedačkách. K dalším zajímavým systémům patří
systém řízení stability STC
(Stability and Traction Control).
Ke
komfortu patří velmi dobře anatomicky stavěná přední
sedadla s regulací
výšky a nastavitelnými bederními opěrkami, klimatizace
vyhřívaná zrcátka
či například "PremAir", chladič s povlakem
na přeměnu ozonu. Zabudovaný GSM mobil se ovládá na volantu
a indikuje na středním sloupku. Dalších nestandardních
drobností je mnoho a především i takových, které v jiných
automobilech nelze objednat ani za příplatek.
Snad jedinou méně příjemnou skutečností je opravdu
malý prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. To však
je jediná větší výhrada, kterou
k tomuto modelu máme.
Jízdní
vlastnosti jsou výborné, a to nejen proto, že
S 60 má velmi dobrý podvozek, ale díky unikátnímu
Common Railu z dílny Volva.
Motor D5
zakládá nový list v historii motorů s Volvo.
Tato vyspělá hnací jednotka je prvním dieselovým
motorem vlastní konstrukce. Nový motor využívá
stávajícího bloku motoru ze zážehového pětiválce.
Ten je obecně považován za jeden z nejkompaktnějších a
nejtužších bloků na trhu.
Velmi nízkou hmotnost (185 kg bez převodovky) pětiválce
podporuje hliníková hlava válců a kompaktní stavba, díky
které lze u motoru uloženém napříč lépe využívat větší
přední deformační zónu. Nízká hmotnost pohonné jednotky
se pak pozitivně odráží v lepších jízdních vlastnostech
a ve vyšším výkonu v poměru ke hmotnosti. Jeho další předností
je velmi vysoký točivý moment 340 N.m při pouhých 1750. Pro zajímavost -
nejsilnější přeplňovaný
benzinový motor o výkonu 250 PS má kroutící moment o
10 N.m menší. I když komfort
a velice nízký hluk jsou u Common Railů druhé generace jaksi
samozřejmé, přesto jízda s D5 překvapí . Jízda je ještě
tišší a v podstatě i při vysokých rychlostech je
motor při ustálené rychlosti v podstatě neslyšitelný.
Renault
Vel Satis 2,2
16V dCi 110 kW Expression
980 000 Kč
Další unikátní model na našem trhu. Jestliže Volvo S60
vyniká sportovním temperamentem pak Vel Satis je úžasný svým
pojetím kreativitou a komfortem. Je prostě jiný se vším všudy.
Chcete li budit značnou pozornost,
pak Vel Satis je přesně ten automobil, se kterým se vám
to podaří okamžitě, jak s ním vyrazíte do ulic.
Jestliže firma Renault o tomto modelu tvrdí, že je vozem třetího
tisíciletí, spojující
dynamiku, bezpečnost, design, komfort a kvalitu
do jedinečného osobitého stylu, na který nikdy nezapomenete,
pak nepřehání. Pět
hvězdiček, které obdržel v NCAP při bariérových zkouškách
je pouze jedním z příkladů. Také
design je na špičkové
úrovni. Je unikátním
řešením, které podtrhuje reprezentativnost tohoto vozu na první pohled. Celkové
vzezření Vel
Satisu je obohaceno
doplňky,
které se vymykají běžně vžitým představám.
Zajímavé mřížky
chladiče, či kompaktní záď s širokým zadním oknem. Všechny
tři vozy, které obsadily v kategorii „Auto za milion“
vítězná místa mají jednu společnou vlastnost . Jak již
bylo řečeno u Volva S60 i Vel Satis je ve standardu vybaven
výrazně nadstandardně a i velmi náročný uživatel nemusí
sahat do kapsy pro další příplatkové doplňky. Samozřejmostí
je ABS
s elektronickým rozdělovačem brzdné síly. Elektronický
stabilizátor systému, adaptabilní boční airbagy i pro
cestující na zadních sedadlech, systém kontroly tlaku v pneumatikách
či dešťový a světelný
senzor.
Karta
Keyless Drive
- je novinkou ve výbavě automobilů, která si za vás bude
pamatovat nejen nastaveni sedadla řidiče
a vnějších
zpětných zrcátek ale například i
klimatizace.
Palubní počítač, tempomat
s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace s odděleným
nastavením, syntezátor lidské řeči.
Jízda
ve Vel Satisu je opravdovým zážitkem. Díky vysokému
„stropu“ a bytelným velmi
dobře vyladěným křeslům máte z jízdy pocit těžko
srovnatelný s jinými
automobily. Mezi všemi motory nás nejvíce zaujal
Common Rail 2,2
16V dCi 110 kW slabší
ze dvou dieselových agregátů a to zdaleka nejen proto,
aby se vešel „do třídy“. Důvod je jednoduchý. Zatímco
jízdními vlastnostmi a dynamikou se výrazně neodlišoval od
svého silnějšího bratra, (rozdíl v maximální
rychlosti 10 km, 200 respektive 210 km /hod a zcela zanedbatelné
rozdíly v akceleraci) jeho pořizovací cena i provozní náklady
jsou výrazně lepší. Domníváme se, že v podobě Vel
Satisu v provedení 2,2 16V dCi 110 kW
Expression získáte
vynikající limuzínu vyšší střední třídy
za poměr cena výkon, kterou by jste jinde jen těžko
hledali.
Škoda
Superb V6 2,5 TDI 111kW
1 004 900 Kč
Doufám že nám odpustíte, že v případě Superbu jsme
překročili milionovou hranici o 4 900 Kč. Věříme,
že i největší škudlil tuto položku v této
kategorii bude považovat za vskutku nepodstatnou.
Také
Superb je unikátní automobil s některými zcela
bezkonkurenčními vlastnostmi, pro které se dostal do tak „exluzivní
společnosti“. Jestliže Volvo S 60 v sobě snoubí
především image s vynikajícími jízdními vlastnostmi
, Vel Satis je neopakovatelný v kreativitě, pak Superb je
„králem“ pro cestující na zadních sedadlech. A to
zdaleka ne jen v kategorii „milionové“, ale i v třídě
mnohem dražší. Také Superb má vynikající výbavu
ve standardu. Od dálkového centrálu elektrického stahování
oken až po automatickou klimatizaci. K zajímavým prvkům
patří například dva klimatizované boxy. Jeden v prostoru
spolujezdce, druhý pak mezi předními sedadly. Pro bezpečnou
jízdu je automobil vybaven ABS+EDS+ASR+MSR+ESP,
tedy všemi v současné době dostupnými prostředky pro
bezpečné brzdění, kontroly jízdy i eliminaci prokluzu.
Také jízdní vlastnosti Superbu patří
k absolutní špici ve třídě a není proto divu,
že u nás se stal v této kategorii automobilem nejprodávanějším
Samostatnou
kapitolou u tohoto modelu je
i motor. V6 2,5
TDI 111kW patří k nejlepším pohonným jednotkám
koncernu VW. Tento šestiválec je nejen velmi kultivovaný a
tichý, ale má také velmi dobrý kroutící moment 310 N.m.
K tomu je velmi úsporný, a to nejen na dlouhých
vzdálenostech, ale přestože se jedná o šestiválec i po městě.
Jestliže
S 60 /v zadních partiích/ či ještě o mnoho více Vel
Satis jako celek jsou
automobily nápadnými, pak Superb vsadil na pravý opak. Střídmost,
konzervatizmus, a nadčasová linie to je to co tento model nejvíce
charakterizuje. Jen pro zajímavost. Obdobný sedan jako je
Superb se stejným komfortem obdobným nebo totožným motorem a
stejným prostorem pro cestující v zadu
může stát i dvojnásobek Superbu.
Jsme
přesvědčeni, že všechny tři námi zvolené modely jsou na
tom výrazně lépe v poměru cena výkon než je tomu u
drtivé většiny konkurence a patří svými vlastnostmi k absolutní
špici.
Auto
roku - model 2002 - Auto za milion
Auto
roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto
roku - model 2002 - Malé rodinné automobily
/redakce
iTest/
|