Londýnská
radnice zavedla v pondělí poplatek ve výši pěti liber
za denní vjezd do centra metropole.
Dopravní kolaps trápí mnoho velkých měst, ale zdá se, že
Londýn vlastnil v tomto ohledu prioritu. My jsme minulý týden
Traffic – pravou londýnskou zácpu zažili na vlastní kůži.
V rámci testu Superba se satelitním naváděním
jsme dojeli i do Anglie a Londýna. Je nutno uznat, že dopravní
situace v Londýně si žádala nějaké razantní řešení,
zvláště potom co jsme cestu z místa vzdáleného 20 km
od centra absolvovali za dvě hodiny. Cesta zpět trvala stejnou
dobu. V Londýně je dopravní kolaps vždy, nezáleží na
tom v jaký den, či denní hodinu jedete
Starosta
Londýna poukazuje na to, že pokud se ulice alespoň zčásti
neuvolní, nemá velký smysl do nich posílat nové autobusy.
Na druhou stranu je nutno říci, že tak hustou městskou
dopravu jako je v Londýně asi nikde nenajdete.
Kdykoliv se rozhlédnete, vidíte minimálně pět až šest
double-deckerů. Zda je právě mýtné tím pravým řešením
ukáže teprve čas. Placená oblast tvoří 1,3 procenta
rozlohy Velkého Londýna.
Pravidla pro vjezd do středu Londýna od pondělního rána
jsou celkem jednoduchá. Platí se za vjezd ve všední dny mezi
sedmou ranní a 18:30 večer. Zaplatit je nutno nejpozději tentýž
den, a to do 22 hodin. Platit je možno v trafikách, prostřednictvím
internetu nebo pomocí textové zprávy SMS.
Slevu nebo výjimku mají zejména lidé, kteří v pásmu mýta
bydlí, automobily s určitými ekologickými prvky a automobily
pro devět a více cestujících. Pokud motorista nezaplatí,
naskočí pokuty, jejichž základní výše je 80 liber. Nejvyšší
sankcí může být konfiskace auta.
Značení pásma, které má rozlohu 21 kilometrů čtverečních,
je zřetelné a upozornění na placené pásmo jsou umístěna
v širokém okruhu, aby se řidič mohl rozhodnout placenému
vnitřku města vyhnout. Kdo přejede velké bílé C v červeném
kruhu na vozovce, přejel hranici mýta a ocitne se okamžitě v
databázi.
Celý projekt je založen na moderní technice. V ulicích města
se neobjevily budky s výběrčími, ale jsou zde kamery, které
snímají poznávací značky vozidel. Podél hranice pásma i
ve městě jich je rozmístěno kolem 700. Technici tvrdí, že
jejich přesnost je 90 procent.
Každou půlnoc se všechna nasnímaná čísla porovnají se záznamy
o zaplaceném mýtu. Ta, která zbydou, a jejichž majitelé
tedy zřejmě nezaplatili, se porovnají s databází
registrovaných vozidel. Pak počítač vytiskne oznámení o
pokutě a v ranní poště přibude řada zásilek s pokutami.
/al/
Auto
roku - model 2002 - Auto za milion
Auto
roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto
roku - model 2002 - Malé rodinné automobily
|