Kdyby
někdo ještě před pár lety řekl, že Renault u nás již
brzy suverénně porazí konkurenci a stane se vítězným
dovozcem roku, asi by si na něj vsadil málokdo. Když pak začal
chrlit jednu originální novinku
za druhou ve velmi bohatých
výbavách a za zajímavé ceny, konkurence zlehka znejistěla.
Renault vyhrál a aniž se nadechl vřítil
se hned z jara v Ženevě do dalších bojů. A vypadá to,
že tak úspěšně, že
i někteří dříve zapřísáhlí nepřátelé této značky
začínají šetřit. Megane II Coupé Cabrio
a nový Scenic II si o to totiž výrazně „koledují“.
Coupé-Cabrio
Jestliže, nejvýraznější na Megane II jsou avangardní
tvary, pak u odvozeného CC je to především nadčasovost a
elegance. Renault zde sice trochu slevil od svého výrazného
tvůrčího projevu, na druhé straně však kupátka, mají-li
vydržet dlouho „in“,
ani moc odvážná být nemohou. To však zdaleka neznamená, že
CC není krásné. Právě naopak. I když krása je vždy
subjektivní, působí tento model velmi čistě a to jak při
zatažení plechové střechy, tak i po jejím odložení do
kufru.To probíhá po vzoru Mercedesu SLK /střešní plechové
díly se skládají pomocí elektromotorů do spodní části
kufru/ a to za pouhých
22 sekund. CC Megane II je čtyřsedadlový a díky zvolené
koncepci zcela odpovídá řešení dva v jednom. Zatímco
v létě má řidič k dispozici plnohodnotný
Cabriolet v zimě či v nepříznivém počasí z něj
vytvoří jedním pohybem plnohodnotný
automobil. A nejen to. Se střechou má
ještě větší image dravce. Nejmodernější technické
prvky jsou zde samozřejmostí. Nejen například ABS či ESP či
brzdový asistent, ale například i monitoring tlaku v pneumatikách
po vystřelovací oblouky, které vás ochrání v případě
převrácení vozu. Mimo klasických benzinových motorů bude v prodeji
i „stodvacetikoňová devatenáctka dCi. Tedy další důkaz,
že nejnovější dieselové motory již výrazně zasahují i
do oblasti sportovních cabrio, což bylo v minulosti v podstatě
nemožné.
Scenic
II
Jde
ve šlépějích Megane II. Tedy avangardní a ještě něco
navíc. Více prostoru a tím i vyšší užitnou hodnotu. V základní
verzi je automobil pětimístný o délce 4,25 m, později pak
bude následovat i dlouhý
Scénic /větší o 23 cm/, který bude sedmimístný. Je
nejen stylisticky zajímavější než jeho předchůdce, ale dá
se vybavit i tak atraktivní výbavou jako je například
velkoplošná panoramatická střecha, parkovací asistent či
bi-xenonová světla. Zajímavá je i nabídka pohonných
jednotek. Benzínové agregáty jsou k dispozici od 1,4 16V
/98k/ přes šestnáctistovku až po 2.0 16V /136k/ zajímavé
jsou především Common Raily z Clia a Megane II známé
1,5 dCi /80k/, nová silnější „patnáctka „
o výkonu
100 k a „stará“ dobrá 1,9 dCi o výkonu 120 k.
Oba v Ženevě představené Renaulty mají jednu společnou
vlastnost. Jsou přímo předurčeny posílit v poslední
době již tak vysokou image Renaultu. A to nejen jako
„tvůrce“ automobilů, ale i značky podle níž se
jiní již v blízké budoucnosti budou pravděpodobně výrazně
inspirovat. A to především budou-li chtít výrazně uspět.
Ostatně nebylo by to poprvé. Stačí vzpomenout na legendární
R16, který před lety vytvořil kategorii, která se úspěšně
vyrábí dodnes.
Scenic
II patří nejen k
veleoblíbené kategorii MPV, ale patří v ní rozhodně k
nejvýraznějším a nejzdařilejším. Také CC se stane pravděpodobně hitem,
nejen díky eleganci a vysoké užitnosti, ale i díky vynikajícímu
podvozku, kterým řada
Megane II disponuje. Důležitá bude u tohoto modelu především
nasazená cena. Ta do jisté míry rozhodne o tom, zda se Megane
II Coupé-Cabrio stane super hitem či pouze, jako například
Avantime, pověstnou třešničkou na dortu.
Petr Řezáč
Auto
roku - model 2002 - Auto za milion
Auto
roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto
roku - model 2002 - Malé rodinné automobily
|