Nejdůležitější
novinkou značky Audi i celého segmentu prestižních vozů vyšší
střední třídy bude v letoším roce Audi A6 nové
generace. Nastupující model svými špičkovými
technologiemi, designem i jízdními vlastnostmi vnáší do své
třídy zcela nové, dosud neviděné standardy.
Audi A6 nové
generace se od svých předchůdců na první pohled liší novým
stylistickým pojetím především předních partií. Nová
„á-šestka“ dostala jednodílnou masku chladiče, která se
stává charakteristickým znakem všech nově uváděných
modelů značky Audi. Mohutná maska chladiče a nepřehlédnutelný
V-prolis, táhnoucí se po celé délce kapoty motoru, umocňují
dynamický image nového modelu, stejně jako např. klenutá
linie střechy, díky které silueta nového Audi A6 připomíná
velká kupé. Vysoko posazená linie boků propůjčuje vozu
dynamický vzhled, nízko umístěná koncová světla vozidlo
opticky tisknou k vozovce. Nové
Audi A6 je dlouhé 4,92 m, široké 1,86 m a vysoké 1,46 m, je
tedy delší i širší než jeho předchůdce. Rozvor
se prodloužil o 83 mm až na 2843 mm, z čehož těží především
cestující na zadních sedadlech, kteří mají ve všech směrech
více volného prostoru. Zavazadlový prostor má objem 546 litrů.
O výjimečném
postavení Audi A6 svědčí také provedení a výbava interiéru.
Po Audi A8 dostalo systém MMI (Multi Media Interface), jehož
ovládací terminál na středové konzoli umožňuje několika
tlačítky snadno řídit všechna elektronická zařízení
vozu, jako jsou např. autorádio, měnič CD, na přání dodávaná
televize, mobilní telefon nebo satelitní navigační přístroj
s DVD. MMI interface je propojený s 6,5palcovým monochromatickým,
nebo 7palcovým barevným displejem, umístněným v palubní
desce ve stejné výšce jako rychloměr a otáčkoměr, takže
řidič má displej přesně v zorném poli.
Do standardní
výbavy nových modelů Audi A6 patří také např. automatická
dvouzónová klimatizace, elektromechanická parkovací brzda
nebo stěrače s dešťovým senzorem.
Nové Audi vyjíždí
s pěti podélně uloženými motory – třemi zážehovými
a dvěma vznětovými TDI, přičemž všechny plní emisní
limity normy Euro 4. Základním motorem je nový zážehový šestiválec
V6 o objemu 2,4 l a výkonu 130 kW/177 k, jehož točivý moment
dosahuje hodnoty 230 Nm.
O stupínek
výš stojí nový šestiválec 3.2 V6 FSI o výkonu 188 kW/255
k, vybavený technologií přímého vstřikování benzinu do válců.
Jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 330 Nm; na výborném
průběhu točivého momentu má největší zásluhu plynulé
nastavování vačkových hřídelů, které ovládají čtyři
ventily každého válce a sací potrubí proměnné délky. Vrcholem
nabídky je pak vidlicový osmiválec o objemu 4,2 l a výkonu
246 kW/335 k, který vychází ze sportovního Audi S4. Točivý
moment tohoto agregátu dosahuje hodnoty 420 Nm.
Na vyznavače
vznětových motorů myslí nové Audi A6 nabídkou šestiválcového
třílitru 3.0 TDI, který se chlubí vysokým výkonem 165 kW/225
k a především mohutným točivým momentem 450 Nm, jež
je k dispozici už při otáčkách 1400 min-1!
Ve druhé
polovině roku 2004 škálu pohonných jednotek obohatí moderní
turbodiesel 2.0 TDI se vystřikováním systému „čerpadlo-tryska“.
Výkon tohoto čtyřválce činí 103 kW/140 k, maximální točivý
moment 320 Nm. Díky mimořádně nízké spotřebě dokáže
Audi A6 2.0 TDI ujet na jedno naplnění nádrže bez problémů
přes 1100 km. Modely
Audi A6 mají sériově manuální šestistupňovou převodovku,
nebo šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic. V nabídce
je i známá bezestupňová převodovka multitronic, spojující
přednosti automatické a manuálně řazené převodovky.
Novinkou v konstrukci převodovky multitronic je možnost
manuálního řazení sedmi předem pevně naprogramovaných převodných
poměrů – „rychlostních stupňů“.
Modely
poháněné motory 3.2 FSI a 3.0 TDI je možné vybavit šestistupňovou
automatickou převodovkou tiptronic, vozy poháněné motory 4.2
V8 a 3.0 TDI mají standardně stálý pohon všech čtyř kol
quattro, který si mohou objednat i zájemci o model poháněný
zážehovým motorem 3.2 FSI. Systém quattro přináší maximální
požitek z dynamické jízdy i maximální míru aktivní
bezpečnosti. Tu povyšuje i standardní montáž protiblokovacího
systému brzd a elektronického stabilizačního systému ESP
poslední generace s brzdovým asistentem a elektronickým děličem
brzdných sil EBV. Ochranu cestujících zajišťuje vedle mimořádně
pevné karoserie (její torzní tuhost vzrostla v porovnání
s předchozím modelem o více než 34
%) také šestice airbagů a aktivní opěrky hlav u předních
sedadel. Čelní airbagy se v závislosti na síle nárazu
naplňují buď naplno, nebo jen částečně.
S výkony
motorů dobře korespondují možnosti vyspělého podvozku –
novinka stáje Audi má vpředu sofistikovanou čtyřprvkovou nápravu,
vzadu pak nezávislé zavěšení s trojúhelníkovými
rameny. Příjemný pocit z ovládání vozu umocňuje i přesné
řízení s posilovačem servotronic, který mění svůj
účinek v závislosti na rychlosti jízdy. V roce
2005 se v nabídce řady Audi A6 objeví také pneumatické
odpružení s adaptivními tlumiči. Vlastnosti podvozku
bude možné měnit podle přání řidiče a stylu jízdy,
nastavování charakteristik povozku se bude provádět prostřednictvím
systému MMI.
Nové Audi A6
je prvním představitelem své značky, který může být na přání
vybaven adaptivními xenonovými světlomety, jejichž světelný
paprsek se v závislosti na poloze volantu a rychlosti jízdy
natáčí do zatáček a mnohem lépe je osvětluje, takže řidič
může rychleji reagovat na případné překážky.
Dalším prvkem
výbavy na přání, který dosud nemá žádný jiný produkční
automobil na světě, je „denní“ osvětlení vozu pomocí
technologie LED, které – na rozdíl od běžných tlumených
světel – spotřebovává jen minimum energie a pomáhá tedy
šetřit palivo a tím i životní prostředí.
Bezpečnost
cestování především na dálnicích zvýší na přání dodávaný
adaptivní tempomat (dostupný v roce 2005), který dokáže
samočinně udržovat odstup od vpředu jedoucích vozů. Užitečný
je i systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách.
/al/
|