Jaro ve stylu Citroën přináší
čtyři zajímavé novinky.
Xsara Picasso, která ve své třídě patří mezi oblíbené
stálice „posílila v dieselech“, dostala nový
motor 1,6 HDi 16V o výkonu 110k (80 kW) . Změn, především
optických, doznal model Jumpy, mimo to se bude prodávat i v nové
verzi jako osobní minivan pro 8 až 9 cestujících. Nová užitková
verze modelu C2 nahradí v paletě užitkových vozů úspěšné
Saxo Entreprise. Jezdíte-li častěji v nezpevněném terénu
určitě uvítáte Berlíngo XTR se zvýšenou průchodností
terénem a samosvornou uzávěrkou diferenciálu.
XSARA
PICASSO 1,6 HDI 16V
motor
se superlativy
Ten
kdo nezná obrovský potenciál moderních CommonRailů těžko
uvěří. Přestože Picasso není
při své pohotovostní hmotností 1 313 kg žádný
drobeček nová „šestnáctka s ním cvičí“
obdivuhodně. Ostatně parametry jako kroutící moment 240 Nm
či zrychlení z 80 na 120 km na čtyřku za 10,7 jsou výmluvnější
než dlouhé komentáře. Nový motor HDi vyniká pružností a dobrým tahem
při libovolném stylu jízdy. Jeho velmi rychlá
akcelerace je umožněna systémem přeplňování (tzv.
overboost), který dává k dispozici ještě 20 Nm točivého momentu navíc.
Přitom je velmi tichý má nízkou spotřebu paliva.
Konkrétně spotřeba 4,9 l/100 km, spolu s objemem palivové nádrže 60 l umožňují jízdní dosah přes 1 200 km bez nutnosti čerpání dalších
pohonných hmot. Navíc vykazuje velmi nízké emise CO2
(131 g/ km). Verze Euro IV, která se ve vybraných evropských
zemích začne prodávat během roku 2004, bude navíc vybavena filtrem pevných částic (FAP).
Zcela bez nadsázky jízda s tak vyváženým motorem je
velkým požitkem za málo peněz.
Doplňuje nabídku vznětových motorů pro Picasso, které patří
mezi nejoblíbenější modely na trhu velkoprostorových
minivanů. Spolu s nabídkou nového
vznětového motoru, doznal
změn i vzhled vozu několika drobnými
změnami, které podtrhují jeho dynamický a robustní charakter. Doladěný
design tak ještě více zdůrazňuje jak správnou cestu tvůrci při jeho vzniku zvolili.
Na celém světě se jih dosud prodalo
více než 850 000 vozů. Již od
uvedení na trh se Picasso
zařadilo mezi nejvýznamnější zástupce segmentu velkoprostorových
minivanů.
Berlingo
XTR
vzhůru do terénu
Berlingo je po léta úspěšný
a oblíbený model. Jeho stavba je již na první pohled stvořena
nejen pro pohodovou přepravu osob i menších nákladů, ale
také pro volný čas a výlety do přírody. Pro tento účel
je výbornou alternativou zvýšená průchodnost terénem. A právě
tyto vlastnosti splňuje nový model XTR se samosvornou uzávěrkou
diferenciálu.
Vnějším vzhledem se Berlingo XTR odlišuje od „běžných“
verzí na první pohled. Připomíná klasické sportovně užitkové
vozy (SUV) – především světlou výškou zvýšenou o 30
mm, rozšířenou maskou chladiče a výrazným plechovým
krytem pod motorem. Tyto praktické a současně elegantní úpravy
chrání spolu podvozek vozidla před poškozením při průjezdu
bahnitým nebo kamenitým terénem.
Diferenciál
se samosvornou uzávěrkou z produkce francouzské firmy
FAM je namontován na místě původního diferenciálu.
Samosvorná uzávěrka se aktivuje automaticky v případě
prokluzu jednoho z kol hnané (přední) nápravy a volně
přenáší točivý moment. Na prokluzující kolo se přenáší
nejvýše 75% točivého momentu, zbývající točivý moment
(25%) je přenášen na druhé kolo s dobrou adhezí. Vůz
tak může volně pokračovat v jízdě i v situaci, kdy se
jedno z kol hnané nápravy protáčí. Přestože se tedy
nejedná o klasický pohon všech kol, Berlingo XTR se vyznačuje
zvýšenou schopností vydat se na cestu složitým terénem.
Nová verze Berlinga nabídne
netušené možnosti pro aktivní prožití volného času i rozšířenou
funkčnost pro profesionální využití. Tomu odpovídá i výbava,
která již ve standardu nabídne posuvné dveře na levé i
pravé straně, přední mlhové světlomety nebo výškově
nastavitelný volant potažený kůží. Zákazník bude moci
zvolit mezi zážehovým motorem 1.6i 16V (80 kW / 110 k) nebo
oblíbeným dieselem 2.0 HDi (66 kW / 90 k).
Nový
Jumpy
tradice pokračuje
Minulý rok se prodalo skoro o sto procent více modelu
Jumpy než tomu bylo rok předtím, letos pak tento univerzální
model prošel omlazovací kůrou.
Základní modelová
řada je i nadále postavena na dvou nejoblíbenějších variantách – uzavřenou dodávku
pro přepravu zboží a polokombi FlexiVan pro současnou přepravu
osob a nákladu. Nabídka nového Jumpyho však byla rozšířena
i o ryze osobní devítimístnou verzi Combi Comfort. Rozšíří nabídku modelů Citroën určených
pro profesionální dopravu cestujících. Tento prosklený
minibus
nabízený se silným motorem 2.0 HDi (80 kW / 110 k) přepraví
v pohodlí a bezpečí 8 až 9 cestujících. Sklopné
trojsedadlo ve třetí řadě umožňuje volně měnit objem
zavazadlového prostoru dle potřeby. K vysoké bezpečnosti
přispívají tříbodové bezpečnostní pásy na všech
sedadlech pro cestující i standardně dodávaný systém ABS s elektronickým
rozdělovačem brzdného účinku (EBD).
Zákazník
si nyní může vybrat ze tří vznětových motorů spojujících výkon, úspornost i šetrnost k životnímu
prostředí. Základní motor 1.9 D o maximálním výkonu 51 kW (71 k) je vhodný pro dopravce na dlouhých
cestách, kterým záleží především na dokonalé
spolehlivosti vozidla i a kontrolu výdajů spojených s jeho
provozem. Silné motory 2.0 HDi s výkony 70 kW (95 k) a 80 kW (110 k) poskytují
robustní výkon pro častou přepravu na hranici užitečné
hmotnosti vozidla a novému Jumpy propůjčují dynamické
vlastnosti bez ohledu na zatížení.
Všechny
dodávkové
verze Jumpy nabízejí
nákladový prostor s objemem 4 m3, užitečná
hmotnost se pohybuje v rozmezí 815 až 900 kg v závislosti
na výběru pohonné jednotky. Z hlediska přepravní
kapacity tak Jumpy tvoří logický přechod mezi menším
Berlingem a větším Jumperem.
Hlavní výhodou užitkových
verzí modelu Jumpy zůstává snadná manévrovatelnost. Model
sice oproti svému předchůdci mírně povyrostl, nicméně
jeho obratnost a příznivé jízdní vlastnosti v mnohém
připomínající osobní automobil zůstaly zachovány. Je
proto přímo předurčen k provozu v městském
provozu: k otočení mu stačí pouhých 12 metrů, zesílené
chlazené kotouče předních brzd zajišťují neúnavný
účinek při častém zastavování… Standardní výbava všech
verzí nabízí boční posuvné dveře na pravé straně s výškou
nákladové hrany 0,49 m.
Zákazníky, kteří vyhledávají dvojí využití svého
vozu, uspokojí pětimístné polokombi FlexiVan s
motorem 2.0 HDi (70 kW / 95 k). Jumpy FlexiVan nabízený ve
verzi N1 s odpočtem DPH je vybaven třímístným sklopným
sedadlem ve druhé řadě, které v kombinaci s posuvnou dělicí
přepážkou umožňuje zvýšit základní objem nákladového
prostoru ze 2,3 až na 3,9 m3.
C2
Entreprise
Mnoho užitkových automobilů má pro potencionální zákazníky
jednu zásadní nevýhodu a to, že jeho užitkovost na první
pohled patrná. Často nevzhledné mřížky či další povinné
prvky které kazí vzhled toho kterého modelu. Tak toto u nového
C2 entreprise opravdu nenajdete. Jeho karoserie je krásná čistá
a užitkový vůz v něm je možno očekávat pouze za silně
kouřovými zadními okny.
Štafetu přebírá v nabídce
užitkových vozů Citroën od modelu Saxo entreprise. Nákladový
prostor C2 Entreprise s objemem až 840 dm3 je zcela rovný a zakončen vysokou dělicí přepážkou.
Užitečná hmotnost se
pohybuje mezi 394 a 408 kg dle motoru
- zákazník má na výběr mezi osvědčeným zážehovým
motorem 1.1i (44 kW / 61 k) a mimořádně úsporným dieselem
1.4 HDi (50 kW / 70 k). Vůz je vybaven děleným víkem nákladového
prostoru, jež umožňuje nakládání a vykládání i ve velmi
stísněných podmínkách. Vzdálenost potřebná pro otevření
víka činí pouhých 15 cm. Spodní víko nákladového
prostoru má nosnost 100 kg a v otevřené poloze tak může
výrazně ulehčit nakládání a vykládání vozu. Užitková
verze C2 přebírá dynamický styl osobního automobilu, jízdní
kvality i přednosti co se pohodlí a bezpečnosti týká. Samozřejmostí
jsou pro něj variabilní posilovač řízení, palubní počítač,
centrální zamykání nebo čelní airbagy. Model C2 Entreprise
je vybaven systémem automatického zamykání dveří a víka nákladového
prostoru za jízdy, což přispívá k vyšší bezpečnosti
provozu především ve městském prostředí.
Citroën C2 Entreprise se jistě bude těšit zájmu především
ze strany drobných podnikatelů, přestože nalezne uplatnění
i jako pohotovostní automobil ve vozovém parku velkých společností
/al/
|