nekonvenční
model s mnoha nápady
Málokterý
automobil lze tak výstižně pojmenovat jako právě Opel
Signum. Tak jako u modelu VelSatis u Renaultu tak i Signum boří
navyklé představy, je třídou sám pro sebe a v mnohém
převyšuje i modely o mnoho dražší. Je komfortní, dynamický
a má i velmi dobré jízdní vlastnosti. Nejvíce však upoutává
svým vzhledem.
Přední
část vychází z modelu Vectra. Je to řešení praktické
a dotváří pocit sounáležitosti k značce. Vše ostatní
je však originál. Na rozdíl od zmíněné Vectry má Signum větší
rozvor o celých 13 centimetrů, má
úctyhodných 2830 mm
a patří tak
k největším ve třídě. Z boku působí signum
jako maxi hatchback, či ještě lépe velké sportovní kombi.
Proti těm však má výrazně větší zadní dveře a především
pro cestující vzadu skýtá královský prostor. Zadní
převis karoserie je patřičně zkrácený a relativně robustní.
Zajímavé je i klenuté zadní okno a široký C-sloupek
karoserie.
Daleko účinnější než popis, je podívat se na fotografie,
protože na nich je nejlépe patrné, že Signum je opravdu
originálem vskutku pozoruhodným. Nejen prostor pro nohy, ale
například i posuvná sedadla, která by se spíše dala nazvat
křesly vybavená regulací náklonu opěradel patří k neobvyklému
řešení. Dokonalý odpočinek umožňuje Travel Assistent,
který se u dražších modelelů nachází mezi zadními krajními
sedadly. Jsou zde držáky nápojů, malá chladicí schránka a
další odkládací prostory. To vše však není v žádném
případě na úkor cestujících vpředu. I zde
je místa více než dost sedáky
jsou anatomicky velmi dobře tvarované a díky široké škále
nastavení vyhovují
i velmi rozdílným postavám. Vůz je vybaven standardně
automatickou klimatizací. Ovládací prvky jsou uspořádány
ergonomicky, volant padne dobře do ruky. Připomínku máme
pouze k přepínání ukazatelů směru, které jde za určitých
situací jen těžko zkrotit zvláště při ručním vypínání
směrovek. Pro pasivní bezpečnost je na „palubě“ umístěno
šest airbagů, pro co největší bezpečnost posádky jeśou sériově
instalovány ektronické systémy ABS a ESP.
Zavazadlový
prostor má v základui 365 litrú. Ta sice
není na první pohled ohromující, ale
to u vozů této třídy není nikterak podstatné. I
tady však tvůrčí tým použil velmi účelné řešení.V případě
potřeby je možno
jej zvětšit na 550
litrů posunutím zadních sedadel.
Jízdní
vlastnosti
Díky
vylepšenému interaktivnímu podvozku IDS (Interactive Driving
System), který propojuje přesné řízení, vyspělé zavěšení
kol a výkonné brzdy. Díky tomu má výbornou stabilitu,
drží skvěle stopu a vytváří pocit dokonalé vlády nad
vozem. Signum má díky IDS neutrální chování, přesně a bezprostředně
reaguje na pohyby volantu, nevychyluje se ani při prudkém brždění.
Díky velikému rozvoru překonává s přehledem jak podélné
tak příčné překážky s absolutním komfortem. Na rozdíl
od modelu Omega má přední náhon, čímž Opel v této
kategorii zásadním způsobem rozšiřuje výběr. Přestože
ortodoxních zastánců pohonu zadních kol je u řidičů Opelů
dost, tak jako například u BMW či Mercedesu přibývá těch,
kteří preferují právě moderní pohon předních kol.
Motory
Můžete
si vybrat ze šesti motorů. Čtyřválce jsou úspornější a
to nejen při nákupu, ale i při provozu, naopak oba šestiválce,
které jsme testovali sice „propijí“ více, avšak jsou pro
Signum jako stvořené. Zážehová klasika o obsahu 3,2 l, která
poskytuje 155 kW je přesně tím, pro které je nemálo řidičů
ochotno sáhnout hlouběji do kapsy. Kultivovaný a velmi tichý
chod a značné rezervy ve všech režimech jsou jeho základní
charateristikou. Nám se však nejvíce líbil druhý šestiválec,
turbodiesel se vstřikováním common-rail a výkonem 130 kW.
Především proto, že dynamické vlastnosti má podobné
jako ten benzinový, nadto však vyniká značnou pružností, přesně
tak jak to umějí pouze dobré silné diesely. Umí více než
1,6tunový hatchback rozjet z 0 na 100 km/h během 9,4 s a ještě
přitom je výrazně úspornější než
benzinový šestiválec. V běžném provozu spotřebuje
7,4 l/100 km při razantní jízdě i přes osm litrů, což
sice o něco více než u většiny dvoulitrových přeplňovaných
deiselů, ale když zahrneme komfort a dynamiku pak je poměr
spotřebované pohonné hmoty.–výkon excelentní.
Signum za svou cenu nabízí velmi slušnou výbavu. Šest
airbagů, elektronické systémy ABS a ESP, automatická
klimatizace hýčkají posádku extravagantního hatchbacku.
Opel
Signum je nepřehlédnutelný avantgardní model s výbornými
nápady, značným komfortem a vysokými užitnými vlastnostmi.
Přestože vyšší střední třída kam patří je zastoupena
velmi silně, Signum se zde rozhodně neztratí.
Jeho typická cena lehce přes milion korun (záleží na
motoru a výbavě) je oproti
většině konkurence velmi výhodná, a to přes to, že
v mnohých vlastnostech je srovnatelný a v některých
jí i předčí.
/per/
|