automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily             

7.6.2004

E-mail

  

Články v rubrice

Opel Signum
Jaro u Citroena
Akční modely SEAT Ibiza Fresco rozpálí vášně
Audi A6 nové generace se představuje
Zimní rizika na silnici
Citroen C2 - malý jenom vzrůstem
Světová premiéra - Roadster concept R
Nové Daewoo Lacetti
Vykradli vám auto a rozbili sklo?
Nové Audi A3
Renault - vítěz stále útočí
Pojedete do Londýna autem ?

Auto roku - model 2002 - Auto za milion
Auto roku - model 2002 - Rodinné automobily
Auto roku - model 2002 - Malé rodinné automobily

Jaro u Citroena
Akční modely SEAT Ibiza Fresco rozpálí vášně
Audi A6 nové generace se představuje
Zimní rizika na silnici
Citroen C2 - malý jenom vzrůstem
Světová premiéra - Roadster concept R
Nové Daewoo Lacetti
Vykradli vám auto a rozbili sklo?
Nové Audi A3
Renault - vítěz stále útočí
Pojedete do Londýna autem ?
Malé benzínové motory se budou vyrábět v Douvrinu
Nokian WR - expres zimních dálek
Chcete si koupit VW Caravelle ze summitu? Bez problému
Nové Berlingo vyjíždí
Aral má nové „super oleje“
Litá kola ProLine
Z žigulíka Chevrolet
Kabriolet New Beetle
Renault v Evropě – vítězné tažení 
HYUNDAI ACCENT
Opel Vectra - bezpečnost a komfort
Francouzi útočí – část III. Citroen C3
Zajímavosti z Autotecu
Francouzi útočí - 2.  Malé rodinné automobily.
Francouzi útočí - 1.  Malé rodinné automobily.
Daewoo Lanos
Spanilá jízda nové Thalie
Vivat Vivaro
Fabia zvítězila potřetí
Xsara Picasso HDiVancoWinter - posouvání hranic možností
Bude Superb bomba?
Citroen C3 návrat silné osobnosti
BMW a jeho nová „sedmička
Auta pro jachting
Kvalitně nemusí znamenat draze, aneb výfuky od Pařízků
Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

 

 

 

 

Brouk 21. století?

aneb cenový fenomen motorizace se jmenuje Logan

V počátcích automobilismu v Americe byl symbolem motorizace Fordův model T a v Evropě, o několik desítek let později, se stal  stejným symbolem WV Brouk. Oba tyto legendární automobily měly v době svého vzniku mnoho podobných vlastností, které je předurčovaly k vítězství. Jednoduchost, neodolatelná cena, levný provoz a v neposlední v řadě i vnitřní charisma. Základním cílem těchto projektů byla masová motorizace. Možná se to bude někomu zdát směšné, ale přesně takové postavení může v mnoha zemích při souhře šťastných okolností získat Renault se zbrusu novým modelem Dacia Logan. I on má zásadním způsobem rozšířit motorizaci, tentokrát především v bývalé východní Evropě, ale také v méně bohatých zemích ostatních kontinentů.

Ne není to tak zcela zcestná myšlenka jak to může působit na první pohled. K takovým úvahám je více méně mnoho racionálních důvodů. Jediné co se asi nepodaří po Fordu T a VW brouku zopakovat, je ona triviální jednoduchost. Současná zmlsanost motoristů je tak velká, že strohé „palubky“ v plechu jednoduché motory a základní nedostatek pohodlí mohou být akceptovány tak leda u oldtimerů. Vše ostatní by však neměl být problém.

Projekt jako „řemen“

Jestliže Renault dodrží to co tvrdí již od začátku projektu, tedy že vyrobí auto zhruba za 3000 euro a za 5000  ho bude prodávat, pak je naplněn vrchovatou měrou ten nedůležitější bod potřebný k úspěchu. Cena v přepočtu zhruba 165 tisíc Kč je opravdu revoluční. A to nejen cena jako taková, ale především poměr toho co za své peníze zákazník dostane. Ten, kdo by očekával nějaké malé chrastítko, zcela „vykuchané“ bez sebemenšího komfortu, by se velmi mýlil. Rozvor o padesát tři milimetrů větší než má současná zhruba třikrát dražší chlouba z Mladé Boleslavi Octavia II , zavazadlový prostor 510 litrů, relativně velmi dobré vybavení a další detaily stojí za pozornost. Tak jako Megane II, i nové Clio a Dacia Logan budou mít velmi dobrý podvozek z dílny Nissan. I zde se použila osvědčená praxe. Když něco dobře funguje nemá smysl to znovu vyvíjet a to že tomu tak opravdu je stačí zjistit krátkou jízdou v novém Meganu, který má podvozek excelentní. Ramena a další prvky náprav jsou více méně odvozeny z Clia. Na rozdíl od něj však mají být zesíleny, aby lépe odpovídaly horším silnicím, zvláště právě v bývalých východoevropských zemích, kam jich bude směřovat nejvíce. Renault si s novým Loganem věří a proto se také postupně bude kromě Rumunska vyrábět i v Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii. 

 Motory v pohodě

Také motory jsou více než zajímavé. Žádné historické nekonkurence schopné vykopávky jako to dělají u nejlevnějších automobilů některé konkurenční automobilky. Klasické  „benziňáky“ osvědčené z Clia budou v první fázi sice pouze osmiventilové nicméně i tak pro mnoho řidičů budou více než dostačující. Nejslabší  1,4 o výkonu 75 koní (55 kW)  je výkonější než základní motory mnoha konkurenčních vozů. Jedna šestka o devadesáti koních (68kW) dovede jezdit již velmi svižně. Později bude v prodeji i sto sedmi koňová 1,6 16V. Ze vznětových motorů bude k dispozici i moderní nízkoobsahový  CommonRail druhé generace  dCi 1,5 o výkonu 65 koní  který je sice s koncernového trojlístku nejslabší, ale přesto patří ve své třídě svými vlastnostmi k tomu nejlepšímu co se dnes prodává. Jako lahůdka pak bude továrně upravený motor s alternativním pohonem  na propan. 

Velká podzimní detektivka

Jestli se Renaultu povede vše tak jak si představuje pak nepochybně bude muset ve třídě kam nová Dacie patří dojít k cenovému třesku. Nechci předjímat, ale jen těžko si možno představit například konkurence schopnost Fabie která má výrazně menší rozvor a výrazně vyšší cenu, či náběh nových modelů automobilky Toyota PSA kde se původně uvažovalo se základní cenou zde produkovaných „miniautíček“ kolem dvě stě tisíc. Samozřejmě obdobné problémy budou řešit i všichni dovozci v této kategorii. Logan má zatím mnoho sympatických prvků 

Scénář však může vypadat i jinak. To jediné co Dacii zatím chybí je ta správná image. Proto bude zajisté  důležité, aby od samého začátku byla dodržována kvalita dílenského zpracování, fungovaly podle plánu dodávky a k dispozici bylo od počátku i dostatečné množství náhradních dílů. S novým podstatně kvalitnějším automobilem budou muset kvalitativně „růst“ i jejich prodejny. Současného modelu Dacie se zatím například na českém trhu prodává zanedbatelné množství, při očekávaném obrovském nárůstu zájmu bude nutné zvětšit stávající prostory, kvalitu prodeje a hlavně zvětšit dealerskou síť. Tam kde to z různých důvodů nebude vhodné se bude Logan prodávat jako Renault v běžné firemní dealerské síti.

Od října se tak nejen na našem trhu začne odvíjet „akce Logan“. Pakliže dopadne podle očekávání, přinese mnoha rodinám nejen pohodová auta za výbornou cenu, ale výrazným způsobem dříve či později ovlivní i ceny ostatních automobilů a nejen u přímých konkurentů. Celý vývoj byl do posledního šroubku v režii Renaultu a tak není důvod se obávat. Hlavně nový automobil už je na světě a před pár dny byl předveden v Paříži

                                                                                /per/

                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Další články v rubrice automobily: