aneb
cenový fenomen motorizace se jmenuje Logan
V počátcích
automobilismu v Americe byl symbolem motorizace Fordův
model T a v Evropě, o několik desítek let později, se
stal stejným
symbolem WV Brouk. Oba tyto legendární automobily měly v době
svého vzniku mnoho podobných vlastností, které je předurčovaly
k vítězství. Jednoduchost, neodolatelná cena, levný
provoz a v neposlední v řadě i vnitřní charisma.
Základním cílem těchto projektů byla masová motorizace. Možná
se to bude někomu zdát směšné, ale přesně takové
postavení může v mnoha zemích při souhře šťastných
okolností získat Renault se zbrusu novým modelem Dacia Logan.
I on má zásadním způsobem rozšířit motorizaci, tentokrát
především v bývalé východní Evropě, ale také v méně
bohatých zemích ostatních kontinentů.
Ne není to tak zcela zcestná myšlenka jak to může působit
na první pohled. K takovým úvahám je více méně mnoho
racionálních důvodů. Jediné co se asi nepodaří po Fordu T
a VW brouku zopakovat, je ona triviální jednoduchost. Současná
zmlsanost motoristů je tak velká, že strohé „palubky“ v plechu
jednoduché motory a základní nedostatek pohodlí mohou být
akceptovány tak leda u oldtimerů. Vše ostatní by však neměl
být problém.
Projekt jako „řemen“
Jestliže
Renault dodrží to co tvrdí již od začátku projektu, tedy
že vyrobí auto zhruba za 3000 euro a za 5000
ho bude prodávat, pak je naplněn vrchovatou měrou ten
nedůležitější bod potřebný k úspěchu. Cena v přepočtu
zhruba 165 tisíc Kč je opravdu revoluční. A to nejen cena
jako taková, ale především poměr toho co za své peníze zákazník
dostane. Ten, kdo by očekával nějaké malé chrastítko,
zcela „vykuchané“ bez sebemenšího komfortu, by se velmi mýlil.
Rozvor o padesát tři milimetrů větší než má současná
zhruba třikrát dražší chlouba z Mladé Boleslavi
Octavia II , zavazadlový prostor 510 litrů, relativně velmi
dobré vybavení a další detaily stojí za pozornost.
Tak jako Megane II, i nové Clio a Dacia Logan budou mít velmi
dobrý podvozek z dílny Nissan. I zde se použila osvědčená
praxe. Když něco dobře funguje nemá smysl to znovu vyvíjet
a to že tomu tak opravdu je stačí zjistit krátkou jízdou v novém
Meganu, který má podvozek excelentní. Ramena a další prvky
náprav jsou více méně odvozeny z Clia. Na rozdíl od něj však
mají být zesíleny, aby lépe odpovídaly horším silnicím,
zvláště právě v bývalých východoevropských zemích,
kam jich bude směřovat nejvíce. Renault si s novým
Loganem věří a proto se také postupně bude kromě Rumunska
vyrábět i v Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii.
Motory v
pohodě
Také motory jsou více než zajímavé. Žádné historické
nekonkurence schopné vykopávky jako to dělají u nejlevnějších
automobilů některé konkurenční automobilky. Klasické
„benziňáky“ osvědčené z Clia budou v první
fázi sice pouze osmiventilové nicméně i tak pro mnoho řidičů
budou více než dostačující. Nejslabší 1,4 o výkonu
75 koní (55 kW) je výkonější než základní
motory mnoha konkurenčních vozů. Jedna šestka o devadesáti
koních (68kW) dovede jezdit již velmi svižně. Později
bude v prodeji i sto sedmi koňová 1,6 16V. Ze vznětových
motorů bude k dispozici i moderní nízkoobsahový
CommonRail druhé generace
dCi 1,5 o výkonu 65 koní
který je sice s koncernového trojlístku nejslabší,
ale přesto patří ve své třídě svými vlastnostmi k tomu
nejlepšímu co se dnes prodává. Jako lahůdka pak bude továrně
upravený motor s alternativním pohonem na propan.
Velká podzimní detektivka
Jestli
se Renaultu povede vše tak jak si představuje pak nepochybně
bude muset ve třídě kam nová Dacie patří dojít k cenovému
třesku. Nechci předjímat, ale jen těžko si možno představit
například konkurence schopnost Fabie která má výrazně menší
rozvor a výrazně vyšší cenu, či náběh nových modelů
automobilky Toyota PSA kde se původně uvažovalo se základní
cenou zde produkovaných „miniautíček“ kolem dvě stě tisíc.
Samozřejmě obdobné problémy budou řešit i všichni dovozci
v této kategorii. Logan má zatím mnoho sympatických
prvků
Scénář
však může vypadat i jinak. To jediné co Dacii zatím chybí
je ta správná image. Proto bude zajisté
důležité, aby od samého začátku byla dodržována
kvalita dílenského zpracování, fungovaly podle plánu dodávky
a k dispozici bylo od počátku i dostatečné množství náhradních
dílů. S novým podstatně kvalitnějším automobilem
budou muset kvalitativně „růst“ i jejich prodejny. Současného
modelu Dacie se zatím například na českém trhu prodává
zanedbatelné množství, při očekávaném obrovském nárůstu
zájmu bude nutné zvětšit stávající prostory, kvalitu
prodeje a hlavně zvětšit dealerskou síť. Tam kde to z různých
důvodů nebude vhodné se bude Logan prodávat jako Renault v běžné
firemní dealerské síti.
Od října se tak nejen na našem trhu začne odvíjet
„akce Logan“. Pakliže dopadne podle očekávání, přinese
mnoha rodinám nejen pohodová auta za výbornou cenu, ale výrazným
způsobem dříve či později ovlivní i ceny ostatních
automobilů a nejen u přímých konkurentů. Celý vývoj byl
do posledního šroubku v režii Renaultu a tak není důvod
se obávat. Hlavně nový automobil už je na světě a před pár
dny byl předveden v Paříži
/per/
|